مقاله بررسی اينترنت (پورتال)

دسته بندي : فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT
مقاله بررسي اينترنت (پورتال) در 17 صفحه ورد قابل ويرايش

Portal

شبكه هاي به هم تنيده جهاني بر پايه كار بر اينترنت به سوي تكامل پيش مي روند و به طور مستمر به بازسازي خويش مي پردازند در اثناي اين تغيير و تحول و بازسازي مفهوم جديدي به نام Portal مطرح گشته است و زير بناي تحولات مهمي در آينده گشت كه شايد زماني دور از انتظار و دسترس فرض مي شد.

رشد واحدهاي تجاري در دوره اخير شيوه هاي نوين را جهت اين پيشرفت مي طلبد . پرداختن به تجارت از طريق Portal هاي يكي از اين مدل هاي جديد است . پيشرفت در تكنولوژي هاي بي سيم تأثيرات زيادي روي پيشرفت Portal ها داشته است . Portal ها موج جديدي از اينترنت مي خوانند.

تاريخچه ايجاد Portalها به اوايل دهه 1990 باز مي گردد . در سال 1994 وقتي Net scape Navigator گسترش پيدا كرد : استفاده از وب ها تقريباً عموميت پيدا كرد . دو پروفسور و جري يانگ ( jerry Yong ) مدلي ا زيك سايت با دسترسي براي آسان براي هر كسب ساختند . سايت اوليه jerry Yang’s Guid to www نام داشت . در آن زمان اين سايت با امكانات ويژه اش بسيار مورد توجه قرار گرفت و توجه بسياري از اسپانسرها را به سوي خود جلب كرد . استقبال شايان از اين سايت اين دو را بر آن داشت تا به توسعه آن بپردازند و سپس آن را به Yahoo ! كه همچنان از پر مخاطب ترين و عمومي تين سايت هاست تبديل كردند.

موفقيت Yahoo ! ساير شركت ها را بر آن داشت تا از اين تكنيك پيروي كنند و اكنون شاهد صدها Portal روي شبكه جهاني وب هستيم.

برخي بر اين باورند كه قرار دادن واژه Portal روي home page ، سايت مورد نظر را به يك Portal تبديل خواهد كرد و افزون چندين ارتباط (Link ) و خصوصاً استفاده از يك موتور جستجو بر اي دستيابي به اطلاعات روي Web ، براي تبديل يك وب سايت به Portal كافي است ولي آيا Portal ها به همين راحتي قابل وصولند؟

براي پاسخ به اين سوال بهتر است بيتشر با ساختار و مشخصات يك Portal آشنا شويم و Portal چيست؟

از نظر لغوي واژه Portal در ديكشنري آكسفورد به دوروازه (Gate Way ) تعبير شده است يك Portal روي اينترنت مانند يك نفطه ورود به اطلاعات قابل دسترسي در اينترنت است.

(www. Zdwebopedia.com) zd webopedia

Portal را به صورت زير تعريف كرده است:

« يك وب سايت يا سرويسي كه طيف وسيعي از منابع و خدمات مانند E-mail ، بازارهاي مجازي ، موتورهاي جستجو و خريدهاي online ،‌ گروه هاي مذاكره ، اخبار ، وقايع ورزشي ، گزارش وضعيت هوا و ….

را ارائه مي دهد . در گذشته تعداد Portal ها بسيار محدود بوده ولي اكنون تقريباً همه وب سايتهاي قديمي به Portal ها تغيير پيدا كرده اند.

Portal ها به ارتباطاتي را به ساير سايت ها و Portal ها فراهم مي سازند لذا مهم ترين مفهوم كه از بيان Portal بر مي آيد استفاده مخاطبان از ارتباطات بين همة خدمات اينترنتي مي باشد .

Portal روي شبكه به صورت يك ابزار رقابتي درآمده است و هر روز با امكانات بيشتري عرضه مي شود . صاحبان اين شركت با سرعت ديوانه واري به پيش مي تازند تا بتوانند مخاطبان بيشتري را داشته باشند . اطلاعاتي كه هر Portal كاربر را به آن هدايت مي كند به نوع و محل ورود بستگي دارد.

از نقطه نظر مشتري Portal ها معايبي دارد مانند اينكه كاربران فقط به اطلاعات ديكته شده و مشخصي دسترسي دارند. بايد تنها به بخشي از اطلاعات قناعت كنند . Portal ها معمولاً كاربردان را به يك سري همگونه زير يك چتر فعاليت مي كند رهنمود مي سازد.
مزايايي ايجاد Portal

ايجاد يك web Portal مزايايي زير را در برخواهد داشت:

تهيه و تامين اطلاعات از منابع مخلتف با فرمت هاي متفاوت ارائه آن در يك قالب منفرد .
تامين خدماتي بر پايه وب مثل chat roon ، search ، E-mail FTP و ….
به كاربران اجازه مي دهد كه فعاليت هاي تجاري خود را اداره و كنترل نمايند.

معايب ايجاد Portal

ايجاد web Portal معايبي براي اكثر تجارت ها به شرح زير خواهد داشت.

گسترش فضاي رقابتي
ناتواني در تكميل فرايند تجارت و فروش كالا يا خدمات . اين موضوع در مواردي حادتر است كه مشتري اطلاعات كاملي را دريافت مي نمايد و در نهايت براي خريد يا دريافت خدمات به شركت رقيب مراجعه مي كند .
داشتن اطلاعات بسيار زياد يا بسيار كم كه باعث گيچ شدن مشتري مي شود.

دسته بندي Portal ها

تقسم بندي Portal ها انواع بسيار گوناگوني دارد . و با توجه به نوع ديدگاه متفاوت خواهند بود در ادامه فصل به برخي از انواع دسته بندي اشاره خواهيم دسته بندي كه در اين مقطع مورد نظر است با توجه به كاربران مي باشد.

يك Portal مي تواند در سطع استفاده از كاربران خاصي باشد . كه به آن user – Level مي گويند و يا گروه خاصي از Portal استفاده نمايند كه به آن group – Level گفته مي شود . البته در usiness model سازمان مي توان از تركيبي از هر دو استفاده كرد .

نوع user – level در حال حاضر بسيار متداول مي باشد و به شخصي كردن محيط براي كاربران مي پردازد . كاربران در سطح و رده هاي گوناگون مي توانند از ميان گزينه هاي متفاوت حيطه مورد علاقه خود را بيابند و به شخصي كردن سايت مورد نظر بر طبق خواسته ها ، داده ها و اطلاعات خود بپردازند .
نوع group – Kenel

در اختيار گروهي قرار مي گيرد كه در موارد موضوع خاصي مسير مشترك دارد . در اين صورت مدير اين گروه به تغذيه اطلاعات و تعيين چيدمان سايت مي پردازد ولي هر كدام از اعضاي گروه مي توانند بخش شخصي خود را داشته باشند و در حيطه كاري خود به مديريت آن بپردازند ولي قادر به تغذيه اطلاعات به سايت كل نيستند.

بهترين نوع Portal آن است كه شخص با گروهي آغاز به كار كند سپس در گروه سايت به ايجاد يك شخصي خود بپردازد . البته در حال حاضر هنوز اين مسأله رايج نگشته است كه شخص از يك گروه به Portal شخصي انتقال يابد.

Portal ها بايد در مجموع ساده و قابل فهم براي كاربران بوده ولي مي توان در بالا يا پايين Portal به تبليغ پرداخت .
ايجاد يك Portal

براي ايجاد يك Portal نمي توان تنها از دپارتمان خاصي استفاده كرد بلكه پروژه عظيم خواهد بود كه بايد از كليه واحدهاي يك سازمان استفاده نمود . براي خلق يك Portal مي توان از سيستم هايي نظير سيستم زير استفاده نمود.

1 ـ بازاريابي : اين واحد ارتباطات بازاريابي را تسهيل و برنامه لازم را و براي ايجاد Portal طراحي مي نمايد و پاسخگوي نگهداري پروژه وب سايت خواهد بود.

2 ـ وظايف كاركردي : اين واحد نيازمندي هاي تجارت ، استاندارد ها و خدمات و رويكردها و ساختارهاي اطلاعاتي لازم را براي ايجاد يك Portal مناسب مشخص مي كند .

نمي باشد.
Portal هاي عمودي ( vertical Portal )

Portal هاي عمودي سايت هايي هستند كه تلاش مي كند به سازمان هايي هوشمند تبديل شوند تا همه نوع اطلاعات ممكن را در مورد موضوع خاصي ارائه دهد . در Portal هاي عمودي نه تنها سطح وسيعي از اطلاعات ممكن را در مورد موضوع خاصي ارائه مي گردد بلكه امكان ايجاد ارتباط و تشريك مساعي را براي مشتريان و بازديدكنندگان را فراهم مي آورد.

اين نوع Portal ها روي موضوع خاصي متمركز مي شوند و همة عوامل وابسته آن را در بر مي گيرد. و به صورت تخصصي به موضوع مي پردازد . عموم متصورند كه يك Portal افقي مجموعه اي از چندين Portal عمودي مي باشد.

اجزاء Portal هاي عمودي بسيار گسترش يافته است . زيرا مي توانند منابع جامعي از اطلاعات را در اختيار كاربران قرار دهند . همچنين سطح وسيعي از اطلاعات و خدمات را مطابق خواست مشتري و بر اساس كاربرد در اختيار وي قرار مي دهد.

مثل وب سايت ها در رويكرد B2B كار با فروشندگان و خريداران را از سراسر همان با خواسته ها و علايق مشابه ارتباط برقرار مي كند.

يك سايت B2B وي اينترنت به قصد تجارت ايجاد شده است و نوعي تغير از انواع سنتي آن است كه توسط فاكتورهاي مثل مكان جغرافياي ي، ساعت كار و … محدود شده است.
دسته بندی: فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT

تعداد مشاهده: 2371 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:14 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: