گزارش كارآموزي در نمايندگي مجاز سايپا

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش كارآموزي در نمايندگي مجاز سايپا در 13 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1
سيستم جرقه پلاتيني 2

اتصالات مهم دستگاه اسكوپ 5

كليدهاي كنترلي دستگاه اسكوپ 6
تشريح الگوي ثانويه در سيستم جرقه پلاتيني 8

ناحيه آتش ثانويه 9

ناحيه مياني ثانويه 11

ناحيه دوال Dwellثانويه 12

ناحيه احتراق اوليه 14

ناحيه مياني اوليه 15

ناحيه دوال اوليه 16

كليدهاي عملياتي و انتخاب حالت موج 18




مقدمه

امروزه موتورهاي خودروها و سيستمهاي جانبي آن به صورت يك قواي محركه پيچيده دائماً در حال تغيير،تحول و بهينه شدن مي باشد . در اين راستاي اين تغييرات روشهاي تست و عيب يابي موتور خودروها در حال تغيير و تحول مي باشد و همين امر باعث بوجود ابزارهاي جديدي براي عيب يابي دقيق و متناسب با تكنولوژي روز موتورهاي احتراقي داخلي مي باشد . يكي از مهمترين اين ابزارها دستگاه اسيلوسكوپ مخصوص خودرو (Automotive Lab Scope) مي باشد .

اسكوپ تعميرگاهي كه عموماُ ((اسكوپ )) ناميده مي شود در واقع يك ولتمتر عيني (Visual Voltmeter) مي باشد ولي برخلاف ولتمترها كه عقربه آنها به كندي حركت مي كند و مقدار ولتاژ را نشان مي دهد اسكوپ مقادير لحظه اي ولتاژ را روي لامپ تصوير به صورت منحني گرافيكي نشان مي دهد كه به اين منحني الگو مي گويند .

به عبارت ديگر اسكوپ وسيله اي است كه تغييرات ولتاژ را بر حسب زمان نشان مي دهد كه محور افقي X آن جهت نمايش حركت شفت دلكو بر حسب درجه يا درصد و يا نمايش زمان واقعي كه بر حسب ميلي ثانيه است ، مي باشد .

براي اين منظور به ترتيب به موارد زير خواهيم پرداخت :

1- مرور مجدد بر سيستمهاي جرقه و احتراق

2- عملكرد دستگاه اسكوپ

1- سيستم جرقه خودرو

قبل از پرداختن به روشهاي استفاده از دستگاه اسكوپ ابتدا سيستم جرقه خودرو را مورد مطالعه قرار مي دهيم .
سيستم جرقه پلاتيني

وظيفه سيستم جرقه ، احتراق مخلوط سوخت و هوا در سيلندر (محفظه احتراق) در زمان مناسب و در كليه سرعتها و تحت شرايط مختلف بار (نيروي محركه ) مي باشد .

سيستمهاي جرقه داراي دو مدار جداگانه بنام مدار اوليه و مدار ثانويه مي باشند مدار اوليه (Primar) همان مدار ولتاژ پائين است . در اين مدار جريان عبوري در كليه اجزاء داراي ولتاژي تقريباً در حد ولتاژ باطري مي باشند .

اجزاء اين مدار عبارتند از :

1- باطري : تامين كننده انرژي راه اندازي موتور (Start)

2- سوئيچ : قطع و وصل كننده جريان به سيسستم جرقه

3- مقاومت بالاست (Ballast Resistor): كنترل جريان كويل . اين مقاومت باعث كاهش ولتاژ كويل در سرعت پائين و افزايش آن در سرعتهاي بالا مي باشد (زماني كه نياز به ولتاژ بالاتر مي باشد ) .

4- مسير مستقيم (BY Pass) : اين مسير فقط در زمان استارت استفاده مي شود و باعث اتصال مستقيم كويل به باطري و ايجاد ولتاژ حداكثر در آن ، در زمان استارت مي شود (حذف مقاومت بالاست ) .

5- سيسم پيچ اوليه كويل : در زمان كه سوئيچ و دهنه پلاتين باز و بسته باشند ، جريان سيم پيچ بر قرار شده و باعث تبديل انرژي الكتركي به ميدان مغناطيسي قوي در هسته كويل مي شود .

6- دهنه پلاتين : با چرخش شفت دلكو دهنه پلاتين باز و بسته شده به طوري كه در زمان بسته شدن دهنه پلاتين ،جريان در سيم پيچ اوليه كويل برقرار مي شود و باعث بوجود آمدن ميدان مغناطيسي قوي در هسته كويل مي گيردد . حال درست در لحظه باز شدن دهنه پلاتين جريان اوليه و متناظرآن ميدان مغناطيسي به صورت ناگهاني قطع مي گردد .اين كاهش ناگهاني ميدان مغناطيسي باعث بوجود آمدن ولتاژ بالايي (حدود 18000 ولت ) در دو سر سيم پيچ ثانويه مي گردد .

1- ناحيه مياني اوليه

در اين ناحيه از نقطه C كه محل پايان جرقه مي باشد شروع شده و تا نقطه D نوسانات نزولي در امتداد محور زمان صورت مي پذيرد . اين نوسانات كه همان شارژ و دشارژ شدن خازن فيوز دلكو مي باشد ، باعث از بين رفتن انرژي الكتريكي باقي مانده در كوئل مي شود . همانطور كه ملاحظه مي شود اين انرژي در مدت زمان محدودي در نقطه D پايان مي پذيرد . در اين ناحيه حداقل تعداد نوسنات بايد پنج نوسان باشد .

2- ناحيه دوال اوليه

از نقطه D (زمان بسته شدن دهانه پلاتين ) تا نقطه A (زمان بسته شدن پلاتين ) ادامه پيدا مي كند . همانطور كه ملاحظه مي شود در نقطه D يك خط عمودي رو به پائين كه كاهش ولتاژ مي باشد را مشاهده مي كنيم و از اين نقطه تا نقطه A كه به صورت يك خط افقي در امتداد محور زمان كشيده شده امتداد پيدا كرده (طول اين خط بيانگر مدت زماني مي باشد كه امرژي الكتريكي در ميدان مغناطيسي تبديل مي شود تا جهت ولتاژ بالا در سيكل سيلندر بعدي آماده گردد. اين خط افقي تا لحظه باز شدن كامل پلاتين كه نقطه A مي باشد ادامه پيدا مي كند . بنابراين فاصله زماني نقطه E تا A را داول يا زاويه داول گويند) .در اينجا همين سيكل به ترتيب احتراق براي سيلندرهاي بعدي نيز اتفاق مي افتد .

3- درجه بندي ميلي ثانيه (MS) : به صورت يك خط افقي در وسط اسكوپ مي باشد. اين مقياس براي اندازه گيري زمان بر حسب ميلي ثانيه بكار مي رود . كاربرد اين درجه بندي در اندازه گيري طول زماني كه قوس الكتريكي در دهانه شمع تشكيل مي گردد مي باشد .

نكته : در دستگاههاي پيشرفته امروزي ما مي توانيم اعداد و ارقام مورد نياز جهت تون آپ را از روي صفحه ديجيتال موجود در دستگاه قرائت بكنيم .
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 2316 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 13

حجم فایل:13 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: