پروژه کارآفرینی راه ‎اندازي كارگاه ساخت ماشينهاي مرتبط با تزريق سيمان و استحكام خاك

دسته بندي : کارآفرینی » معماری و عمران
پروژه کارآفريني راه ‎اندازي كارگاه ساخت ماشينهاي مرتبط با تزريق سيمان و استحكام خاك در 41 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست

عنوان

صفحه

فصل اول‎- مشخصات ارائه‎دهندگان طرح و مدارك فني و سوابق كاري مربوطه




فصل دوم‎- روشهاي استحكام خاك و تزريق دوغاب و تجهيزات مربطه




- پيشگفتار فني




- درباره ريزشمعها (ميلر و پايل) در پايدارسازي بسترها




- تعريف كلي، فوايد، كاربرد و مراحل اجرا




- معرفي تجهيزات و ماشين‎آلات مورد نياز براي اجراي ميار و پايل




- درباره روش ميخ‎كوبي (‎Nailting) در پايدارسازي ديوارها




- تعريف كلي، فوايد، كاربرد و مراحل اجرا




- معرفي تجهيزات و ماشين‎آلات مورد نياز براي اجراي عمليات ‎Nailing




- تزريق سيمان بدون استفاده از اجزاي فلزي




- تزريق تحكيمي




- تزريق آب‎بندي




- تزريق تماسي




فصل سوم‎- عنوان تشريح طرح كسب و كار




- عنوان




- بيان‎ابزارو‎تجهيزاتي‎كه در حوزه‎تعريف طرح‎بود و امكان‎ساخت يا ارائه خدماتشان وجود دارد




عنوان


صفحه

شرح دستگاه‎ها و خدمات هدف‎گذاري شده




- در پيرامون دستگاه توليدي اول پاورپك




- مزايا




- مشخصات فني




- شرح اجزاء و نحوه عملكرد دستگاه نمونه اول پاورپك




- تصاوير دستگاه ساخته شده




- در پيرامون دستگاه توليدي نمونه اول شمع‎كوب




- مزاياي انتصاري دستگاه شمع‎كوب ساخته شده




- مشخصات فني




- شرح اجزاء و نحوه عملكرد دستگاه شمع‎كوب




- تصاوير دستگاه ساخته شده




- فصل چهارم‎- برنامه اجرايي




- استراتژي كلي جهت تحقق اهداف و اجراي طرح




- پيرامون لزوم تسريع در اجراي سفارشات دستگاه‎ها




- برنامه اجرايي سال اول شروع طرح




- كارگاه




- ابزار و تجهيزات متناسب با برنامه يكساله اول




عنوان


صفحه

- نيروي انساني مورد نياز




- تمهيدات انديشيده شده براي تبليغ و بازاريابي




- تمهيدات انديشيده شده براي خريد سريع و اقتصادي مواد اوليه و دور زدن واسطه‎ها




- جدول مراكز شناسايي شده براي خريد سريع و اقتصادي مواد اوليه مورد نياز




- دريافت خدمات از ساير مشاغل




- فرايند توليد




فصل پنجم‎- تحليل بازار




- چشم‎انداز آينده




- پيش‎بيني فروش سال اول




- ساير توليدكنندگان




- بررسي جنبه ريسك‎پذيري طرح




فصل ششم‎- بررسي جنبه‎هاي مالي و اقتصادي طرح




فصل هفتم‎- تجزيه و تحليل و نتيجه‎گيري











فصــل اول‎



مشخصات ارائه‌دهندگان طرح و مدارك فني و سوابق كاري مربوطه







- مشخصات تحصيلي و فني ارائه‎دهندگان طرح

- صورت مدارك فني

- سابقه كاري

- تصوير مدارك فني و حرفه‎اي


مشخصات فردي و تحصيل و فني

نام و نام خانوادگي ارائه‎دهندگان: 1- علي نعمتي 2- ناصر نعمتي

1- علي نعمتي شيزري

فرزند قدرت‎اله‎، شماره شناسنامه 3338، متولد: 1351 تهران، تحصيلات: ديپلم ماشين‎افزار، كدملي: 1-589611‎-005.
مدارك فني

- دوره 18 ماهه ايران و آلمان در رشته‎ مكانيك صنايع

- كارت مربيگري مكانيك صنايع از اداره كل فني و حرفه‎اي كرج

- مدرك نقشه‎كشي صنعتي درجه دو

- مدرك فرزكاري درجه دو
سابقه كاري

- نيروي فني معاونت سابق خدمات فني شركت ايران‎خودرو به مدت 4 سال با زمينه فعاليت آهنگري، ساخت سازه‎هاي فلزي، نصب و راه‎اندازي خطوط توليد

- نيروي فني در شركت نوفني (فعال در امر استحكام خاك) به مدت چهار سال با زمينه فعاليت مكانيك ماشين‎آلات، ساخت ماشين‎آلات، برق صنعتي، كار اجرايي در كارگاه‎هاي استحكام خاك در نقاط مختلف كشور و سرپرستي كارگاه اجرايي





2- برنامه نعمتي شيزري

فرزند: قدرت‎اله، شماره شناسنامه: 1182، متولد: 1353 تهران، تحصيلات: ديپلمه رياضي و فيزيك،‌ ديپلمه ماشين‎افزار، فوق ديپلم قابسازي، كد ملي: 1-062785-007.
مدارك فني

- فوق ديپلم قالبسازي از مركز آموزش انقلاب اسلامي

- دوره 18 ماهه ايران و آلمان در رشته ماشين‎افزار‎- فرز تخصصي

- دوره برنامه‎نويسي ماشينهاي ‎CNC در دانشگاه علم و صنعت

- دوره اپراتوري ماشينهاي ‎CNC در دانشگاه علم و صنعت
سابقه كاري

1- شركت باهر خودرو و (سازنده سگ دست پرايد) به مدت 2 ماه.

2- شركت محور خودرو به عنوان اپراتور تراشي ‎CNC و سنگ محور به مدت سه ماه

3- صنايع كودك گياهي به عنوان اپراتور فرز ‎CNC واحد قالبسازي به مدت 9 ماه.

4- شركت قالبهاي پيشرفته ايرانخودرو با زمين فعاليت فرزكاري، تراشكاري، برنامه‎نويسي و اپراتوري وايراكات، ‎CMM و بازرسي كنترل حين ساخت به مدت چهار سال.

روشهاي استحكام خاك و تزريق دوغالب و تجهيزات مربوطه



- پيشگفتار فني

- درباره ريزشمعها (ميكروپايل) در پايدارسازي بسترها

- تعريف كلي، فوايد، كاربرد و مراحل اجرا

- معرفي تجهيزات و ماشين‎آلات مورد نياز براي اجراي ميكروپايل

- درباره ميخ‎كوبي ‎(Nailina) در پايدارسازي ديواره‎ها

- تعريف كلي، فوايد، كاربرد و مراحل اجرا

- معرفي تجهيزات و ماشين‎آلات مورد نياز براي اجراي عمليات ‎Nailing

- تزريق سيمان بدون استفاده از اجزاي فلزي

- تزريق تحكيمي

- تزريق آب‎بندي

- تزريق تماسي


پيشگفتار فني

رشد روزافزون جمعيت در عصر حاضر انسان را نيازمند استفاده بهينه‎تر و ايمن‎تر از سطح زمين شهرها و محدوده‎هاي صنعتي خود نموده است و پيشرفت علم و تكنولوژي در شاخه‎هاي مختلف علوم، ابزار اين استفاده بهينه را در اختيار بشر نهاده است.

انسان امروزي در ساخت و سازهاي خود عواملي چون ايمني بودن و داشتن طول عمر مطلوب را بسيار حياتي فرض كرد، و قبل از ساخت يك سازه به مطالعه دقيق بستر آن سازه مي‎پردازد و در اين راستا آزمايشات مختلفي را جهت رسيدن به اطمينانهاي لازم به انجام مي‎رساند و در مواردي كه انجام آن آزمايشات عدم اطمينان كافي به خاك بستر را به اثبات برساند يا احتمال فروريختن ديواره‎ها در حين گودبرداري وجود داشته باشد روشهاي استحكام بخشي به بستر و ديواره‎ها مطرح شده و به انجام مي‎رسند. از جمله اين روشها مي‎توان به دو روش استفاده از ريزشمعها براي تحكيم بستر زمين و روش نيلينگ كه براي استحكام بخشي به ديواره‎ها است اشاره كرد كه در اين دو روش براي پايدارسازي خاك از تزريق سيمان به خاك و به كارگيري اجزايي فلزي چون لوله و ميله گرد استفاده مي‎شود كه در نتيجه استفاده هم‎زمان از سيمان و فلز استحكام مطلوبي در خاك بوجود مي‎آيد.

علاوه بر دو روش اشاره شده در فوق، تزريق سيمان بدون استفاده از اجزاء فلزي نيز فراگير بوده و در گستره عملياتهاي عمراني موارد مصرف زيادي دارد كه از جمله آنها مي‎توان به تزريق تحكيمي، تزريق آب‎بندي و تزريق تماسي اشاره كرد. در ادامه اين فصل توضيحي تحكميلي درباره هر كدام از پنج روش اشاره شده در فوق داده شده است و به دستگاه‎ها و تجهيزات مورد نياز براي ا جراي اين عملياتها كه مورد نظر اين طرح مي‎باشند اشاره خاص مي‎شود.

درباره ريزشمعها (ميكروپايل) در پايدارسازي بسترها

تعريف كلي، فوايد كاربرد و مراحل اجرا

استفاده از ريزشمعها يكي از روشهاي تحكيم زمين به حساب مي‎آيد در اين روش خواص مكانيكي خاك و بستر به نحو قابل توجهي بهبود مي‎يابد. روش استفاده از ريزشمعها به عنوان يك روش استحكام زمين داراي مزايايي است كه از جمله آنها مي‎توان به هزينه اجرايي كم، سرعت عمليات اجرايي بالا، عدم نياز به ماشين‎آلات و دستگاه‎هاي بسيار بزرگ، افزايش ظرفيت باربري خاك، كنترل نشستها، كنترل روانگرايي و استحكام بخشي به خاكهاي دستي و مسئله‎دار استفاده نمود و از نظر نوع خاك اين روش در انواع خاك‎هاي لجني، سست، رسي، ماسه‎اي، شني و انواع سنگ قابل اجرا مي‎باشد. از لحاظ دامنه كاربرد سازه‎اي مي‎توان به كاربرد ريزشمعها در استحكام بستر برجهاي بلند مرتبه يا سوله و مخازن بزرگ يا حتي استحكام بخشيدن به قسمتهايي از جاده يا ريل راه‎آهن كه با زمين تست برخورد كرده‎اند اشاره كرد.

براي اجرا در ابتدا با توجه به پارامترهايي چون مقدار بارگذاري، نوع خاك بستر و آزمايشات انجام شده بر روي آن محاسبات مربوطه صورت پذيرفتهو عمق فرو رفتن هر شمع در زمين و فاصله شمع‎ها از يكديگر در راستاهاي طول و عرض محاسبه مي‎شود و بعد از تهيه پلان اجرايي به ترتيب زير عمل مي‎شود.

در ابتدا لوله‎هاي فلزي كه عموماً داراي قطر خارجي 5/2 اينچ مي‎باشند و بدنه آنها مشبك شده است با عمقهاي مشخص شده به داخل زمين كوبيده مي‎شوند و يا بعد از حفاري گمانه در داخل زمين قرار داده مي‎شوند و سپس دوغاب سيمان با فشار بالا به داخل اين لوله‎ها تزريق مي‎شود و دوغاب از سوراخهاي جداره لوله به داخل بافت خاك نفوذ كرده و باعث تحكيم آن مي‎شود و در مرحله بعدي در صورت نياز ميله‎گردهايي با نام انكر جهت تحمل بار عمودي در داخل لوله قرار داده مي‎شود و بعد از پر كردن داخل لوله ملات سيمان فلانجي بر سر ريز شمع كه از زمين بيرون مانده است جوش مي‎شود تا سطح تماس ريز شمع با زمين اطراف را زيادتر كند و تكرار عمل قرار دادن ريزشمعها (با فاصله‎هاي كم از يكديگر) باعث استحكام كل سطح آن زمين مي‎شود.
معرفي تجهيزات و ماشين‎آلات مورد نياز براي اجراي ميكروپايل

1- لوله‎هاي ميكروپايل: وظيفه اين لوله‎ها علاوه بر تحمل بار عمودي انتقال دوغاب از جداره‎هاي مشبك خود به داخل خاك مي‎باشد. اين لوله‎ها با طول دومتري از لوله 5/2 اينچ بريده مي‎شوند و در جداره خارجي آنها تعداد زيادي سوراخ ؟؟ ايجاد مي‎شود و يك سر لوله‎ها رزوه شده و به سر ديگر آنها بوشن بسته مي‎شود (جهت اتصال لوله‎ها به يكديگر) و براي رانده شدن بهتر شمعها به زمين سر لوله اول به شكل سرنيزه ساخته مي‎شود.

2- دستگاه لوله‎كوب: اين دستگاه در واقع نوعي چكش مي‎باشد كه در مواقعي كه زمين سست بوده و فاقد سطحي پوشيده از بتن يا سنگهاي درشت مي‎باشد به كار مي‎رود. اين دستگاه توانايي آن را دارد كه وزنه 250 كيلوگرمي را در داخل ريل خود بالا كشيده و آن را كراراً از ارتفاع 3 متري بر سر لوله‎هاي آماده كوبيده شدن به زمين رها كند.

3- دستگاه حفاري پاورپك: در بسياري از مواقع جنس زمين بستر به گونه‎اي است كه رانش لوله‎ها به داخل زمين از طريق ضربه امكان‎پذير نمي‎باشد. در اين مواقع با اين دستگاه كه توانايي ايجاد گمانه تا قطر 90 ميليمتر در زمين را دارد، زمين حفاري شده و بعد از رسيدن حفاري به عمق تعريف شده يا شمع كاملاً در آن جاي مي‎گيرد يا اينكه قسمي از شمع در گمانه قرارگرفته و باقي آن لوله‎كوبي مي‎شود.

4- دستگاه هم‎زن اوليه و ثانويه دوغاب: اين دستگاه‎ها، ابزار و لوازمي هستند كه در آنها آب و سيمان با نسبت تعريف شده با هم مخلوط مي‎شوند و اين دستگاه‎ها باعث جلوگيري از ته‎نشين شدن سيمان در دوغاب مي‎شوند.

5- پمپ تزريق دوغاب: دستگاهي است براي پمپاژ با فشار دوغاب به داخل لوله‎ها كه باعث مي‎شود دوغاب از سوراخهاي داخل لوله به بافت خاك نفوذ كند.

6- پكرانتگرال: پكرهاي انتگرال شيلنگهاي لاستيكي هستند كه وظيفه راندن دوغاب به داخل لوله‎ها و مانع شدن از خروج دوغاب از سر لوله‎ها را برعهده دارند.

7- انكرهاي ميكروپايل: با توجه به مقدار بار عمودي در بعضي از پروژه‎ها از انكر استفاده مي‎شود و وظيفه اصلي اين انكرها تحمل بار عمودي مي‎باشد. اين انكرها غالباً از ميله‎گردهاي آجدار با طول 6 متري تهيه مي‎شوند.

8- پكر مكانيكي: تلفيقي مونتاژ شده از لاستيك و لوله و پيچ و مهره مي‎باشند كه هنگام تزريق دوغاب در يك شمع به سرشمعهاي مجاور بسته شده و مانع از خروج دوغاب از سر ساير شمعها مي‎شوند.

9- فلانچ سر ميكروپايل: مهمترين انتظاري كه از يك شمع مي‎رود، قدرت باربري و تحمل وزن عمودي آن است و جهت انتقال هر چه بيشتر وزن عمودي به لوله وانكر درون آن فلانجهايي از ورق ضخامت ‎mm20 بر سر لوله‎ها جوش مي‎شود و اين فلانچ بعداً در بتن زيرسازه قرار گرفته و بار عمودي را به سطح زيادتري از زمين اطلاف خود منتقل مي‎كند.
تزريق سيمان بدون استفاده از اجزاي فلزي

عمليات تزريق دوغاب سيمان بدون استفاده از اجزاء فلزي مشتمل بر حفاري گمانه تزريق، نصب مسدودكننده مناسب ‎(Dacker) و تزريق دوغاب تحت فشار به كمك پمپ تزريق مي‎باشد كه عمدتاً به سه منظور زير انجام مي‎پذيرد.
تزريق تحكيمي

در اين روش با تزريق دوغاب سيمان در توده خاك و سنگ مشخصات مكانيكي خاك و سنگ بهبود مي‎يابد و لذا تحمل بارهاي بزرگتر با نشست كمتر براي زمين ميسر مي‎شود. در خاكهاي دانه‎اي نظير خاكهاي شني و ماسه‎اي تزريق دوغاب سيمان عملاً سبب پديد آمدن تركيبي نظير بتن مي‎گردد. بتن ساخته شده با اين روش بتن پيش آكنده ‎(Preplaced Aggregate concvete) ناميده مي‎شود. تزريق تحكيمي به مانند روش ميلروپايل براي استحكام بهتر كاربرد دارد ولي به دليل نداشتن شمع‎ها، فلزي تحمل بار عمودي ابزار و تجهيزات چون دستگاه‎هاي حفاري و تزريق دوغاب و پكرهاي لاستيكي مناسب نياز مي‎باشد كه شرح آنها قبلاً داده شده است.

تزريق آب‎بندي: در اين روش با تزريق دوغاب سيمان تحت فشار زياد در توده‎هاي نفوذپذير خاك و سنگها، تركها و فضاهاي خالي خاكي و يا سنگ بوسيله دوغاب سيمان پر مي‎شوند و لذا نفوذپذيري توده خاك و سنگ كاهش مي‎يابد و در جريان آب زيرزميني به حداقل مي‎رسد. كاربرد عمده اين نوع تزريق در عملياتهاي سدسازي مي‎باشد كه در كف درياچه و با ؟؟ چند ده متري در جلوي ديوار به تعداد زياد گمانه زده شده و تزريق دوغاب صورت مي‎پذيرد تا امكان فرار آب از خاكهاي زير ديوار ميسر نباشد و نيز در تونلهاي اب برگردان سدها از اين روش استفاده مي‎شود ابزار و تجهيزات مورد استفاده در اين روش نيز به م انند تزريق تحكيمي مي‎باشد.

تزريق تماسي: اين روش غالباً در تونلهاي داراي پوشش ‎(Lining) بكار مي‎رود. تزريق دوغاب سيمان تحت فشار حد فاصل پوشش و جدار داخلي تونل را پر مي‎نمايد و موجب عملكرد مركب پوششي و ديواره داخلي تونل مي‎گردد. اين روش در تونلهايي مثل مسترو تونلهاي جاده‎اي و انتقال آب كاربرد دارد.
در پيرامون دستگاه توليدي نمونه اول شمع‎كوب

دستگاه شمع‎كوب به خاطر ماهيت كاري خود به گونه‎اي طراحي مي‎شود كه بتواند وزنه سنگيني را در داخل بوم خود بالا كشيده و با رها كردن آن وزنه، انرژي لازم براي كوبيدن شمع به دل خاك را فراهم آورد و تجربيات اجرايي گذشته ما در كارگاه‎هاي اجرايي تحكيم زمين نشان داده بود كه در اثر تكرار اين ضربه‎ها به مرور قسمتهايي از دستگاه‎هاي شمع‎كوب دچار آسيب شديد شده و صدمه مي‎بينند. از جمله اين قسمتها و آسيبهايشان مي‎تواند به شكستن مكرر جوشهاي نقاط مختلف بوم و شاسي اين دستگاه‎ها و دمونتاژ شدن متعلقات داخلي تابلوي برق و سنسور اشاره كرد.

براي رفع اين ايراد در اولين نمونه ساخته شده ابتكاراتي اعمال نموده و تغييراتي ايجاد كرديم كه به اين تغييرات به عنوان مزاياي انحصاري اين ماشين در ذيل اشاره مي‎شود و لازم به ذكر است كه اين دستگاه نمونه اول مورد استقبال شركت پتروشيمي مارون قرار گرفته و به آن شركت فروخته شده است.
مزاياي انحصاري دستگاه شمع‎كوب ساخته شده

1- دارا بودن بوم يك تكه و حذف شدن شكست و مفصل ميانه بوم

2- نصب سيستم لرزه‎گيري در زير محل نصب لولاي بوم به شاسي

3- نصب سيستم لرزه‎گيري در اطراف پينهاي قفل‎كني بوم در حالت عمودي

4- نصب سيستم لرزه‎گيري در دو ر جك دنده‎اي كه مانع از انتقال ارتعاشات به داخل جك مي‎شود

5- نصب سيستم لرزه‎گيري در زير گيربكس

6- استفاده از ياتاقان چشمي ‎040 براي نصب قرقره بالاي بوم

7- نصب سيستم لرزه‎گيري براي تابلوي برق با استفاده از 8 فنر كششي و نرم كردن ارتعاشات منتقل شده به تابلو

8- استفاده از تسمه‎هاي ضخيم‎تر براي چهار طرف بوم

9- دارا بودن سيسام آلارمر برق كه مواردي چون دوفاز شدن يا اختلاف ولتاژ را نشان مي‎دهد.
مشخصات فني

الكتروموتور: 10 اسب 5/7 كيلووات ‎PEM

گيرباي: پايه‎دار خروجي 63 دور شافت ‎مستقيم ‎075

چكش: ‎kg240

حداكثر ارتفاع سقوط چكش: ‎cm20/3

طول شمع مصرفي: 2 متر

قطر قرقره وينچ: 10 اينچ

جك دنده‎اي: 5 تي با حداكثر كورس ‎cm35

طناب مصرفي: ‎022

استراتژي كلي جهت تحقق اهداف و اجراي طرح:

طراحان طرح بر اين باورند كه گستره ماشين‎آلات و تجهيزات تعريف شده در طرح بسيار گسترده بوده و رسيدن به تمامي آن توليدات در كوتاه مدت ميسر نمي‎باشد و بر اين اساس استراتژي طراحي هميشگي و طراحي گام به گام توسط طراحان طرح در نظر گرفته شده است در اين استراتژي امر طراحي و برنامه‎ريزي به صورت پيوسته جهت تكميل و اجرايي كردن طرحها پيگيري مي‎شود و براساس پارامترهايي چون بازاريابي انجام شده و سفارش مشتري نمونه‎هاي دستگاه‎هاي جديدتر ساخته مي‎شوند و به تنوع توليدات افزوده مي‎شود.

پيرامون لزوم تسريع در اجراي سفارشات دستگاه‎ها و لزوم داشتن سرمايه‎ در گردش:

در اكر قراردادهاي عمراني، بعد از قطعي شدن كار و ابلاغ پيمان، پيمانكاران درصدد تجهيز كارگاه اجرايي و خريد نواقص ماشين‎آلات خود برمي‎آيند و به علت محدوديت زمان، خواهان خريد دستگاه‎هاي ساخته شدهو آماده مي‎باشند و زمان زيادي براي دادن سفارش ساخت دستگاه‎ها براي آنان وجود ندارد و علاوه بر آن وجود نمونه‎هاي ساخته شده از هر يك از محصولات درگاه جنبه تبليغي و جذب مشتري داشته و از الزامات بازاريابي شغل ماشين‎سازي در اول كار مي‎باشد و اين دو دلي طراحان طرح را بر آن داشته است كه به عنوان يكي از قسمتهاي اصلي برنامه اجرايي تسريع در انجام سفارش را مدنظر قرار دهند و راهكارهاي ذيل را در طول يك ساله اول همواره رعايت كنند.
دسته بندی: کارآفرینی » معماری و عمران

تعداد مشاهده: 1944 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:27 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: