پروژه كارآفريني پرورش گل وگياه زینتی

دسته بندي : کارآفرینی » کشاورزی و زراعت
پروژه كارآفريني پرورش گل وگياه زينتي در 55 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست عناوين پرورش گل و گياه زينتي

فهرست شماره صفحه

پيشگفتار ................................................................................................................. 1

مقدمه ....................................................................................................................... 2



فصل اول : کليات

الف : تعاريف مفاهيم و اصطلاحات..................................................................... 4

ب: تعريف و تشريح موضوع تحقيق.................................................................... 13

ج : اهداف پروژه.................................................................................................... 14



فصل دوم : جمع آوري مقدماتي اطلاعات ( پيشينه طرح )

تاريخچه توليد و پرورش گل و گياه در ايران .................................................. 18



فصل سوم : برنامه عملياتي

الف : تهيه و تبديل مواد اوليه ............................................................................... 20

ب : خدمات شرکت ................................................................................................. 27

ج : روشهاي بازار يابي و تبليغات ...................................................................... 27

فهرست شماره صفحه



فصل چهارم : نيروي انساني

كروكي كارگاه ....................................................................................................... 29

چارت تشكيلاتي ..................................................................................................... 30



فصل پنجم : منابع مالي

الف : ضوابط جواز تاسيس و گذفتن مجوز ...................................................... 32

ب : توجيه اقتصادي طرح : ................................................................................... 37

فهرست منابع ......................................................................................................... 52








پيشگفتار

کار آفريني زمينه هاي لازم را براي يافتن فرصتها در بازار کار وتوليد براي توانايي فردي مورد بررسي قرار مي دهد و مجموعه دانش و مهارتهايي را که براي ورود به بازار کار مورد نياز است و همچنين راهبردهاي لازم را براي موفقيت در کسب و کار ارائه مي نمايد تا پس ازفراغت ازتحصيل چنانچه تمايل داشته باشي به جاي استخدام و کار براي ديگران در حد توان مالي و تخصصي به تنهايي يا به کمک دوستان و نزديکان نسبت به راه اندازي و اداره يک واحد کوچک صنعتي،کشاورزي،خدماتي ويا هنري براي کسب وکارتوليدي اقدام نمايي.سرعت روند تحولات فن اوري واقتصادي درجهان به گونه اي است که حتي راه اندازي و اداره واحدهاي توليدي وخدماتي کوچک نيز نيازمند اطلاعات و دانش است که در اين مجموعه سعي شده است اين گونه اطلاعات در حد امکان و ضرورت ارائه شود.روحيه و تفکر کار افريني هم در واحد هاي بزرگ توليدي و خدماتي و هم درواحد هاي کوچک کاربرد فراوان دارد و مي تواند خلا قيتها ، نواوريها و موفقيتهاي زيادي را به دنبال داشته باشد اما جايگاه اصلي توسعه تفکر کار آفريني در واحد هاي کوچک توليدي و يا خدماتي است.















مقدمـه :

توجه و علاقه انسان ها به گل و نقش گياهان در زندگي بشر موضوعي كاملا شناخته شده است. گل از دير باز به عنوان نمادي براي ابراز عشق و محبت و همچنين ابزاري براي اداي احترام شناخته شده است. چنانكه در اوايل قرن بيستم ، بقاياي دسته اي از گل هاي بريده در مقبره فرعون كشف شد كه متعلق به هزار سال پيش از ميلاد مسيح بود. هر بخش از اندام هاي مختلف گياهان زيبايي خاص خود را داراست . به اين جهت استفاده از گل هاي بريده به موازات توجه به انواع گياهان آپارتماني داراي رونق فراوان است. همچنين به دليل افزايش روزافزون شهر نشيني و خصوصا آپارتمان نشيني و دوري هر چه بيشتر افراد از طبيعت ، ميل به نگهداري از گياهان در محيط آپارتمان افزايش بيش از پيشي يافته است. علاوه بر تقاضاي بازار داخلي براي انواع گل ها و گياهان زينتي با در نظر داشتن حجم زياد تقاضا در عرصه بين‌المللي و موقعيت جغرافيايي و اقليمي مناسب ايران براي كشت انواع گياهان ، پرورش و صادرات انواع گل و گياهان زينتي مي‌تواند سهم كشور را در بازار تجارت اين محصولات ارتقا بخشيده و موجب عايد شدن درآمد ارزي مناسبي براي اقتصاد كشور گردد. اجراي اين طرح به عنوان يك فعاليت توليدي ، ضمن اينكه گامي به سوي افزايش توان توليــد ( و صادرات ) كشور در بخش محصولات كشاورزي به شمار مي‌رود، مي‌تواند بســــترساز اشتغال به كار نيروهاي متخصص ( خصوصا در علوم كشاورزي ) و فاقد تخصص گردد. ضمن اينكه بانوان كارآفرين نيز مي‌توانند با پياده سازي اين طرح، گامي در جهت توسعه ميهن بردارند.

الف : تعاريف مفاهيم و اصطلاحات

بيان مسئله

پرورش گل و گياهان زينتي



فرضيات موجود

1- ميزان توليد گل و گياهان زينتي ايران در برنامه دوم چه تغييراتي داشته است؟

سطح زير كشت گل‌ها و گياهان زينتي ايران از 7/30 ميليون متر مربع در سال 1374 به 1/31 ميليون متر مربع در سال 1378 افزايش يافت. در جريان اجراي برنامه دوم در سال 1377 سطح زير كشت گل‌ها و گياهان به حداكثر 6/34 ميليون متر مربع نيز رسيد.توليد گل شاخه بريده در برنامه دوم از حدود 3/754 ميليون شاخه به 8/851 ميليون شاخه در سال 1378 افزايش يافت. طي همين دوره، توليد گل شاخه بريده در سال 1377 حداكثر به 7/870 ميليون شاخه نيز رسيد.در زمينه گل‌هاي گلداني نيز ميزان توليد در برنامه دوم از 9/47 ميليون گلدان در آغاز برنامه به 3/43 ميليون گلدان در پايان برنامه كاهش داشت، اين در حالي بود كه سطح توليد آن در سال 1375 حداكثر 3/49 ميليون گلدان بود. در همين حال توليد انواع درخت و درختچه از 6/40 ميليون اصله در سال 1374 به حداكثر 4/86 ميليون اصله در سال 1378 بالغ شد.

2- توليد گل‌ها و گياهان زينتي ايران در برنامه سوم مطابق با پيش‌بيني دفتر امور گل و گياهان زينتي، دارويي و قارچ‌هاي خوراكي چقدر افزايش مي‌يابد؟

توليد گل‌ها و گياهان زينتي در برنامه سوم به طور متوسط حدود 15 درصد افزايش مي‌يابد و به 550 ميليون شاخه گل بريده، 34 ميليون گلدان (گل گلداني) و 57 ميليون اصله درخت و درختچه خواهد رسيد كه از طريق افزايش سطح كشت و بهبود عملكرد تحصيل خواهد شد. مذاكره با بخش‌هاي دولتي و خصوصي هلند در خصوص همكاري در زمينه پرورش گل‌ها و گياهان زينتي صورت گرفته است، اما هنوز آنها به طور مستقيم و محسوس سرمايه‌گذاري مشترك با ايران در خصوص متحول‌سازي فناوري گلخانه‌اي انجام نداده‌اند

3- آيا در زمينه توليد گل و گياهان زينتي تاكنون همكاري يا سرمايه‌گذاري خارجي جلب و جذب شده است؟

بخش خصوصي در سه سال گذشته نشست‌ها و همايش‌هاي مختلفي با همكاري مقام‌هاي وزارت كشاورزي هلند برگزار كرده و در همين حال متخصصان هلندي بازديدهايي از ايران داشته و همايش‌هاي مشتركي نيز در اصفهان و خراسان برگزار كرده است.در همين حال گروه ايراني متشكل از مسؤولان دفتر امور گل و گياهان زينتي، دارويي و قارچ‌هاي خوراكي و نمايندگاني از بخش خصوصي بازديدهايي از باغ‌هاي پرورش گل و گياهان تزييني در هلند داشته‌اند.گروه هلندي در سفر به تهران در حاشيه برگزاري همايش‌ها، اهميت گل‌كاري در ايران را مطرح كردند و از مسؤولان كشور خواستند بخش خصوصي و دولتي همكاري نزديكي با بخش‌هاي خصوصي و دولتي هلند در خصوص پرورش گل و گياه داشته باشند.روابط و همكاري‌هاي ايران و هلند در ابعاد دولتي و خصوصي تداوم يافته و سبب شده است كه هلندي‌ها نمايندگي‌هايي در ايران ايجاد كنند كه يكي از آنها اكنون در اصفهان در زمينه پرورش گل رز و ساير گل‌ها و گياهان زينتي فعاليت دارد. برخي شركت‌هاي ايراني نيز اكنون در حال مذاكره با هلندي‌ها مي‌باشند.در پي اين مذاكرات، مجوزهاي لازم براي ورود بذر و اندام‌هاي گياهي براي بخش خصوصي و شركت‌هاي ايراني صادر شده و خواهد شد. بخش عمده اين واردات از هلند است. اما هنوز بخش‌هاي دولتي و خصوصي هلند به‌طور مستقيم و محسوس سرمايه‌گذاري مشترك با ايران در خصوص متحول‌سازي فناوري‌ گلخانه‌اي انجام نداده‌اند.چنانچه در زمينه گل و گياهان زينتي سرمايه‌گذاري مستقيم انجام شود، اين صنعت در ايران رشد چشمگيري خواهد داشت.شركت‌هاي خارجي هنوز مطمئن نيستند كه اگر در ايران سرمايه‌گذاري كنند، آيا خواهند توانست منافع حاصل از اين سرمايه‌گذاري را از كشور خارج كنند يا خير.نحوه خروج سرمايه از ايران فعلا براي خارجيان قابل محاسبه و برآورد دقيق نيست، در نتيجه تمايلي به سرمايه‌گذاري مستقيم در ايران ندارند.آنان معتقدند شركت‌هاي ايراني بايد فناوري و دانش پرورش و توليد گل و گياهان را از آنان خريداري كنند تا اين صنعت در آينده در ايران متحول شود.

4- آيا توليد گل و گياه جزو فعاليت‌هاي اقتصادي راهبردي كشور محسوب مي‌شود؟

تصور مي‌كنم دولت به سرمايه‌گذاري در زمينه توليد و پرورش گل و گياه آنطور كه شايد و بايد بها نمي‌دهد، زيرا اين محصولات را جزو محصولات راهبردي نمي‌داند، در حالي كه پرورش برخي از گل و گياهان زينتي در هر هكتار تا بيش از 300 ميليون ريال سود خالص دارد.

علت آن داشتن تنوع بسيار مناسب آب و هوايي و تفاوت دما در حدود 40 درجه سانتيگراد بين سردترين و گرمترين منطقه كشور، انرژي و نيروي كارگري ارزان قيمت، وجود آفتاب در بيش از 250 روز از سال، آسمان روشن و آفتابي، نزديكي به بازار مصرف و بالاخره پايين بودن قيمت تمام شده است.چنين مزيت‌هاي اقتصادي فقط براي برخي از محصولات تجملي (لوكس) مانند گل و گياه وجود دارد، اما تا كنون كمتر به چنين محصولاتي نگاه اقتصادي شده است. ضرورت دارد تغيير بينش در اين گونه محصولات صورت گيرد. به نظر من حتي پس از عضويت در سازمان جهاني تجارت (WTO) چنين محصولاتي كه توانايي توليد آن در ايران وجود دارد، بايد توليد شود و در مقابل آن كالاهاي مورد نياز كه توليد آن در ايران صرفه اقتصادي ندارد، وارد گردد.

البته در سال‌هاي اخير تا حدودي چنين بينشي در ايران جاي خود را پيدا كرده اما سرعت گسترش آن بسيار كم است.

5- آيا سرمايه‌گذاري داخلي روي گل و گياهان زينتي اميدواركننده است؟ وزارت جهاد كشاورزي چه تسهيلاتي را در اختيار توليدكنندگان اين محصولات قرار مي‌دهد؟

سرمايه‌گذاري داخلي روي اين محصولات در چند سال اخير صورت گرفته است. وزارت جهاد كشاورزي نيز در زمينه اعطاي تسهيلات بانكي به توليدكنندگان، كمك‌هاي زيادي كرده است. براي مزارعي كه چند هزار متر و گاهي چند هكتار مي‌باشد، توليدكنندگان از طريق تبصره 3 و ساير تبصره‌هاي بودجه سالانه به بانك‌ها معرفي مي‌شوند و با دريافت وام ارزان‌قيمت به توليد مي‌پردازند.

بانك كشاورزي از جمله بانك‌هاي وام‌دهنده به توليدكنندگان گل و گياهان زينتي است.

در زمينه ساخت پايانه‌ها (ترمينال‌ها) و دهكده‌هاي گل صادراتي فعاليت‌هايي از سوي وزارت جهاد كشاورزي و نيز دفتر امور گل و گياهان زينتي، دارويي و قارچ‌هاي خوراكي انجام شده است.

مطالعات دهكده گل محلات به پايان رسيده و به مرحله سرمايه‌گذاري رسيده است. اين سياست با تأمين بودجه‌اي كه در سال 1381 صورت خواهد گرفت، در ساير مناطق از جمله مازندران، تهران و ديگر مناطق چون خوزستان، پياده خواهد شد.مطالعات براي ساير مناطق كشور كه استعداد پرورش گل و گياه را دارند، نيز انجام خواهد گرفت.در ضمن در چند سال اخير اعتبارات ارزي در اختيار صادركنندگان و توليدكنندگان قرار گرفته است تا با وارد كردن اندام‌هاي گياهي بتوانند محصولات قابل قبول بازارهاي خارجي توليد كنند و سپس آن را صادر نمايند.بخش عمده واردات در اين زمينه بذر، پياز گل و ساير اندام‌هاي گل بوده است. پرداخت اين وام با ديد صادرات‌گرايي صورت گرفت، اما امروز به دليل آنكه دولت وام ارزي پرداخت نمي‌كند، با مجوزهايي كه به توليدكنندگان و صادركنندگان داده مي‌شود، مي‌توانند با ارز آزاد نسبت به وارد كردن اندام‌هاي گياهي اقدام نمايند.

در چند سال اخير اعتبارات ارزي اندكي در اختيار صادركنندگان و توليدكنندگان گل و گياهان زينتي قرار گرفته است تا با وارد كردن اندام‌هاي گياهي بتوانند محصولات قابل قبول بازارهاي خارجي را توليد كنند.

روش تحقيق

اين تحقيق با مراجعه به واحد هاي پرورش گل و گياه زينتي و جمع آوري اطلاعاتي از اينترنت و طبق نياز مردم به اين محصول و آشنايي با محصول سئوالاتي از مردم و با بررسي به توجيه اقتصادي اين طرح و نتيجه گيري از کار تنظيم و جمع آوري کرده ام .

مشكلات پيش روي و راهكارهاي موجود

يكي از مشكلات عمده پيش روي گل و گياهان زينتي، بازاريابي و صادرات آن است. برخلاف خيلي از كشورها كه بازار داخلي پر رونقي دارند و روزانه يك شاخه گل خريداري مي كنند، در ايران به ازاي هر 15 نفر يك شاخه گل به فروش مي رسد.

به همين دليل عمده بازار گل ايران بايد بر روي بازارهاي جهاني متمركز شود، ولي بخش صادرات نيز با مشكلات زيادي رو به روست.بسته بندي، قرنطينه و حمل و نقل از عمده اين مشكلات است. به عقيده كارشناسان بسته بندي گل و گياه در ايران به هيچ وجه قابل رقابت با اروپا نيست. از سوي ديگر گل بايد در داخل گلخانه به صورت سالم توليد شود، زيرا اگر گل ويروس دار وارد گلخانه شود، به هيچ وجه نمي توان آن را از بين برد. بنابراين قرنطينه كشور بايد نظارت مستمر و مداوم بر سيستم توليد گل داشته باشد.در كنار اين مسائل پايين بودن سطح آگاهي هاي حرفه اي توليد كنندگان و نبود آموزش هاي لازم،عدم وجود پايانه هاي صادراتي مناسب گل و گياه و عدم امكانات لازم براي حمل و نقل هوايي محصولات ، بالا بودن هزينه توليد به دليل وجود مشكلات ساختاري نسبت به متوسط هزينه توليد جهاني و كشورهاي صادر كننده و .. از مهمترين موانع و مشكلات پيش روي اين حرفه است.

تاريخچه توليد و پرورش گل وگياه در ايران

جايگاه گلکاري در ايران

اهميت تاريخي: قدمت کشت و كار و نگهداري گل‌ها در ايران شايد همزمان با شروع کشاورزي بوده است. با نگاهي به تاريخ و فرهنگ ايران بنظر مي‌آيد که همواره ايرانيان در زمينه موضوعات مرتبط با گل‌ها جايگاه خوب و ارزنده‌اي داشته‌اند.

اهميت اقتصادي: شايد قديمي‌ترين گلخانه‌هاي موجود در ايران كه در حال حاضر هم فعال هستند قدمتي در حدود 75 – 70 سال دارند. در حقيقت اهميت اقتصادي اين رشته، سابقه طولاني در ايران دارد. زماني كه بسياري از کشورها نامي در زمينه پرورش گل و گياه نداشته اند کشور ما با داشتن گلخانه‌هاي خوب و قابل قبول در زمان خود وضعيتي مناسب داشته است. کشت و كار پرورش گل‌هاي زينتي در ايران بعنوان يک رشته اقتصادي سابقه‌اي به قدمت احداث گلخانه‌ها ندارد اما از زمان‌هاي گذشته، گلخانه‌دارها کار تکثير و پرورش گياهان را براي سرگرمي، و گذران اوقات فراغت انجام مي‌دادند.

در سال‌هاي اخير بدليل نياز روز افزون بازار و خواست افراد جامعه و بدليل محدود شدن فضاي زندگي مردم اين وضعيت کاملاً تغيير كرده است. بطوري که در سال‌هاي اخير احداث گلخانه‌هاي نسبتاً مجهز و كارآمد بمنظور کشت و پرورش و تكثير گياهان زينتي و نيز توسعه اقتصادي پيشرفت زيادي داشته است.ايران يکي از خواستگاه‌ها و زادگاه‌هاي طبيعي گياهان زينتي از جمله لاله، سنبل، زنبق، سيکلمه و برخي از درختچه‌ها و تعداد زيادي از درختان ميوه بشمار مي‌آيد، و در منابع علمي دنيا اسناد و مدارک مربوط به اين موضوع موجود است. ولي از نظر اقتصادي و صادرات گل و گياه هنوز موقعيت مناسبي در سطح دنيا ندارد.





الف : تهيه و تبديل مواد اوليه

روش کاشتن گل :

در هر کشوري کاشتن گل و پرورش آن بنوعي مخصوص صورت مي گيرد و هر باغبان يا کارشناس فني سليقه مخصوصي بکار مي برد .

اين تفاوت روشها بستگي به منظور گلکار يا وسايلي را که در اختيار آنهاست دارد .

هيچيک از عوامل مانند انتخاب خاک مناسب موثر در پرورش گل نيست .

ولي همين عامل در مناطق مختلف غالبا متغير است .

چنانکه انگليسيها براي گلدانهائيکه در آن به پرورش انواع سرخس مي پردازند ، خاکي مخلوط از پوسيده سبزه و چمن و خاک رسي و شني بکار مي برند .

در حالي که بلژيکيها براي همين نبات خاک برگ حاصله از پوسيده برگهاي بلوط را مصرف مينمايند .که اولي جزء خاکهاي سنگين و دومي از خاکهاي سبک است .

گلکاري به دو روش کلي انجام ميشود :

يکي در هواي آزاد . و ديگري در گلدان يا ظروف مختلف .

طبيعي ترين و آسان ترين روش گلکاري ، طريقه اولي است .

زيرا نباتاتي که در هواي آزاد کاشته ميشوند گلهائي ميباشند که بحالت وحشي و صحرائي وجود داشته و بدست بشر به باغات منتقل و تربيت شده اند و مواظبت فراواني لازم ندارند .

بر عکس نباتاتي که در گلدان يا ظروف ديگر کاشته ميشوند ، لازمه پرورش آنها دقت زياد و شناسائي به احوال و روش نگاهداري آنهاست .

چون محوطه گلدان محدود است و خاکهائي که در گلدان ريخته ميشود پس از مدتي بلا اثر ميگردد . بايد مواظب خاک و نمو ريشه هاي نبات بود و بموقع لزوم گلدان يا خاک را عوض کرد ولي امروز روش دوم مخصوصا در گلکاري تجارتي متداول تر و مورد عمل تر است .

زيرا براي فروش و نقل و انتقال گلهاي کاشته شده در گلدان ، حاضر بوده و خطر از بين رفتن آنهم به مراتب کمتر است .

بعنوان مثال : تهيه و فروش اقسام گل سرخ يا ميخک هاي آمريکايي – نخل ها و غيره .

بين گلکاري تجارتي و آنچه راکه کارشناسان فن بطور خصوصي براي خود انجام مي دهند تفاوت فراوانست .

زيرا در گلکاري تجارتي منظور بدست آوردن مقدار زياد براي عرضه در بازار و ارضاء ميل مشتريان است در صورتيکه در گلکاري خصوصي ، خوبي نوع ، زيبائي گل و آنچه مورد توجه و پسند کارشناس است منظور نظر مي باشد .

و براي اين کار و بدست آوردن گلهاي عالي بايد از خاکهاي سبک که داراي مواد غذايي فراوان است استفاده کرده ضمنا براي پرورش آنها از شاسي يا گلخانه کمک گرفت .

دسته بندی: کارآفرینی » کشاورزی و زراعت

تعداد مشاهده: 1377 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 55

حجم فایل:848 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: