گزارش کاراموزی اطلاعات كلي و روش اجراي تعميرات اتومبيل

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش کاراموزي اطلاعات كلي و روش اجراي تعميرات اتومبيل در 42 صفحه ورد قابل ويرايش


A : اطلاعات عمومي

الف ) اطلاعات كلي و روش اجراي تعميرات

1- محافظت از اتومبيل

دقت كنيد قبل از شروع هر نوع تعميرات ، صندلي ها ، گلگيرها و سپر ها را با محافظ چرمي يا پلاستيكي بپوشانيد تا از كثيف شدن و آسيب ديدگي آنها جلوگيري كرده باشيد .

2- نكات ايمني هنگام جك زدن

هنگام جك زدن اتومبيل موارد زير را رعايت كنيد :

1- چرخ ها را مهار كنيد .

2- جك را فقط در جاهاي مخصوص قرار دهيد .

3- پس از جك زدن به منظور ايمني بيشتر از خرك استفاده نماييد .

3-آماده كردن ابزار و وسايل اندازه گيري

هميشه قبل از شروع به كار كليه ابزار و وسايل اندازه گيري لازم تهيه نماييد .

4-ابزار مخصوص

هنگام تعميرات از ابزار مخصوص استفاده كرده و از بكار بردن آچارها و وسايل متفرقه جلوگيري نماييد .



5-تشخيص عيب

قبل از رفع عيب حتماً نقص موجود را تشخيص داده و قبل از شروع به كار ، قطعاتي كه بايد تعمير و يا تعويض شوند را مشخص سازيد .

6- پياده كردن قطعات

اگر در تعميرات بازكردن تعداد زيادي از قطعات ضرورت داشته باشد بازكردن بايد به ترتيبي صورت گيرد كه در حين كار به ظاهر قطعات آسيبي وارد نشده و بستن آنها نيز به راحتي انجام شود .

ب) بازكردن قطعات ( جمع كردن )

1- بازديد قطعات

بعد از باز كردن قطعات آنها را دقيقاً از نظر آسيب ديدگي ، تغيير شكل ، تغيير رنگ ، سائيدگي و شكستگي بازديد نماييد .

2- مرتب كردن قطعات

قطعات را پس از باز كردن شسته و مرتب بچينيد تا سوار كردن آنها به راحتي امكان پذير باشد . دقت نماييدقطعاتي كه بايد تعويض شوند جدا قرار گيرند .

3-تميز كردن قطعات

تميز كردن قطعاتي كه مجدداً مورد استفاده قرار مي گيرند ضروري مي باشد .

4-جمع كردن قطعات

هنگام بستن مجدد قطعات دقت كنيد كه كليه استانداردهاي لازم از قبيل ميزان گشتاور ( سفت كردن پيچ و مهره ها ) و تنظيمات را رعايت كنيد . توجه كنيد كه پس از هر بار باز كردن ، قطعات زير را بايد تعويض كرد :

1- كاسه نمد

2- واشرها

3- اورينگ ها

4- واشرهاي فنري

5- اشپيل ها

6- مهره هاي با قفل پلاستيكي

نكات قابل توجه

1- واشرها را با برچسب مخصوص آب بندي نماييد .

2- قسمتهاي متحرك را روغن كاري نماييد .

3- كاسه نمد و قطعاتي از اين قبيل از سوار كردن با روغن يا گريس توصيه شده ، روغن كاري نماييد .

تنظيمات

به منظور انجام صحيح تنظيمات از ابزار مخصوص ، گيج ها و وسايل مخصوص استفاده نماييد .

سيستم الكتريكي

هنگام رفع عيب سيستم هاي الكتريكي ، حتماً كل بل منفي باطري را قطع نماييد . ضمناً هنگام جدا كردن اتصالات ، هيچ گاه سيم ها را نكشيد . براي اينكه مطمئن شويد كه كائوچوبي ها به يكديگر محكم شده اند دقت داشته باشيد كه هنگام بستن صدايي شبيه تيك از آنها شنيده شود . از رله ها و سنسورها به دقت مراقبت نمود و مواظب باشيد كه به قطعات ديگر آسيب نرسانند .

قطعات و لوله هاي لاستيكي

همواره مراقب باشيد كه قطعات و لوله هاي لاستيكي آغشته به بنزين ، روغن ، تينر و موادي از قبيل نشوند .

ج) محل نصب جك و پايه هاي ايمني ( خرك )

1- جلو: محل نصب خرك زير طاق ، محل نصب جك در جلو اتومبيل

2- عقب ك محل نصب خرك در قسمت زير اكسل ، محل نصب جك در وسط اكسل

بالا بردن اتومبيل با جك ستوني به ترتيب در جلو ك زير ركاب و در عقب هم زير ركاب مي باشد . ( به شكل هاي ( 15- آ ) و ( 16 – آ ) و ( 17- آ ) توجه شود . )



د) بكسل كردن اتومبيل

جهت بكسل كردن خودرو به يكي از دو روش توصيه شده عمل نماييد .

براي اين كار ترمز دستي را كشيده و دنده را در حالت خلاص قرار داده و سوئيچ را روي موقعيت ACC قرار دهيد . قسمت پايين چرخ ها بايد بالاتر اززمين قرار گيرند . در صورتيكه به علت آسيب ديدگي بيش از حد بكسل كردن اتومبيل در حالت بالا بودن چرخ هاي محرك از سطح زمين مقدور نباشد مي توان از چرخ هاي كمكي استفاده نمود . براي بكسل كردن در حالي كه 4 چرخ بر روي زمين مي باشند فقط بايد خودرو را به سمت جلو بكسل كرد در چنين شرايطي سرعت خودرو نبايد بيش از 50Km/h باشد . در غير اين صورت به گيربكس آسيب وارد خواهد شد .

براي بكسل كردن اتومبيل بدين صورت عمل مي كنيم :

1- چرخ هاي جلو را بر روي چرخهاي كمكي قرار دهيد .

2- اتومبيل راطوري بكسل كنيد كه چرخهاي جلو از سطح زمين بالاتر باشند .

احتياط

1- زماني كه موتور خاموش است بوستر ترمزها كار نمي كند . لذا داراي نيروي ترمز داراي نيروي ترمز ضعيف مي باشد .

2- در موارديكه از زنجير و يا كابل استفاده مي نماييد دقت كنيد كه در حالت صاف قرار داشته باشد و ضربه هاي آني به آن وارد نكنيد .

3- قلاب هاي عقب فقط بايد در موارد اضطراري مورد استفاده قرار گيرند مانند بيرون كشيدن اتومبيل از گل و لاي و توده برف .

B : بازديد و سرويسهاي دوره اي

الف ) مقدمه

توضيح : شرح حروف اختصاري كه درجدول سرويس هاي دوره اي به كار رفته است به شرح زير مي باشد :

1- ب : بازديد كنيد

2- س : سفت كنيد

3- ع : عوض كنيد

4- ت : تنظيم كنيد

5- ر : روغن كاري كنيد

توجه

پس از بازديد ظاهري و يا طرز كار يك سيستم در صورت نياز قطعات مربوطه را تميز تعمير و يا تعويض نماييد .

نكات زير را در نظر داشته باشيد :

1- بعد از 80 هزار Km و يا 48 ما سروي و نگهداري توصيه شده را انجام دهيد .

2- رديف هايي كه داراي علامت * مي باشند .

I ) لازم است هر 100 هزار كيلومتر يك بار تسمه تايمينگ را تعويض نماييد . در غير اين صورت به موتور آسيب وارد خواهد شد .

? ) در صورتيكه اتومبيل تحت شرايط زير كار مي كند توصيه مي گردد كه روغن موتور و فيلتر روغن را با فاصله زماني كمتر از آنچه توصيه شده تعويض كنيد : هواي غبار آلود استفاده از اتومبيل با دور آرام و سرعت كم براي مدت زياد .

? ) اگر اتومبيل در هواي غبار آلود و يا مناطق شنزار رانده مي شود ، صافي هوا را زودتر تعويض كنيد .

V I ) بازديد و تنظيم تسمه واتر پمپ و دينام ، تسمه كولر ( و فرمان هيدروليك )

VI ) مايع ترمز ( روغن موتور ) را هر 2 سال يكبار تعويض كنيد . در صورتيكه از اتومبيل در مناطق كوهستاني و يا مناطقي كه داراي آب و هواي مرطوب مي باشد استفاده مي كنيد ، مايع ترمز را هر سال تعويض كنيد .



- ميزان شناور كاربراتور را بازديد كنيد.

- دور سنج را وصل كرده و موتور راتا درجه حرارت نرمال كنيد.

- سيم چراغ تنظيم دكلو را به واير شمع شماره يك وصل كنيد.

2-تنظيم اوليه جرقه

-موتور را استارت زده و بگذاريد در حال دورآرام كار كند .

- لوله خلا را از روي واحد خلا قطع كرده و آنرا مسدود كنيد.

- چراغ تنظيم دكلو را وصل كرده و آنرا روي قالب جلو تنظيم كنيد.

- پيچ پايه دكلو را شكل كرده و دكلورا آنقدر بچرخانيد تاعلامت تايمينك روي پولي ميل لنگ با علامت روي قالب جلو منطبق شود.

- پيچ پايه دكلو را سفت كرده و تايمينگ را مجدداً بازديد كنيد .

ميزان آدوانس اوليه 3-1 درجه قبل از نقطه مرگ بالا

3) تنظيم دورآرام در زمان روشن بودن كولر

-لوله خلاء را از ديافراگرم كمكي جدا كنيد.

- لوله خلاء منيفولد را به ديا فراگم كمكي وصل كنيد.

- با دست گاز داده و درموتور را به 2000 دور در دقيقه رسانده و سپس گاز رارها كنيد.

دقت كنيد كه دور موتور درحد استاندارد خود قرارداشته باشد در غير اينصورت با چرخاندن پيچ تنظيم دور موتور را تنظيم كنيد.

دور استاندارد 50 (- +) 1250 دور در دقيقه

5) بازديد ترمز

1- بازديد پدال كلاچ

- رزمي كارپدال را آزمايش كنيد .

- ارتفاع آنرا بازديده كرده و در صورت لزوم با چرخاندن پيچ استوپ ، ارتفاع پدال راتنظيم كنيد . سپس مهده قفلي را مجددا سفت كنيد.

- خلاصي پدال را امتحان كرده و در صورت لزوم با گرداندن پيچ تنظيم در اهرم رگلاژ، آنرا تنظيم كنيد.

ارتفاع استاندارد پدال گلاچ 213- 208 mm

2- بازديد اتصالات ، لوله ها و شيلنگ هاي ترمز

اتصال شيلنگ ها و لوله هاي ترمز را بازديد كرده و دقت كنيد كه فاقد هر گونه نشتي ، پوسيدگي پارگي و خرابي باشند.

3- بازديد روغن ترمز

دقت كنيد كه مايع ترمز نزديك علامت « max» روي منبع ذخيره روغن ترمز باشند. در غيراينصورت به مقدار لازم روغن ترمز اضافه كنيد.

مشخصات مايع ترمز 4 –Dot ويا 3– Dot مي باشد.

( 1703 Q SAEJو يا FMRSS 116 )

4- بازديد ترمزدستي

با نيروي معادل 10 كيلوگرم اهرم ترمز دستي را كشيده و سپس ميزان كورس آنرا امتحان كنيد . در صورت لزوم با چرخاندن مهره تنظيم ، كورس را تنظيم نماييد.







كورس حركت 8-6 روزانه

5- بازديد بوستر ترمز و شيلنگ هاي آن

- شيلنگ خلاء ، اتصالات و سوپاپ مكشي را از نظر سائيدگي ، خوردگي و يا هر گونه خرايي بازديد كنيد.

- كيفيت كار بوستر ترمز را باز ديد كنيد. براي اين كار پدال ترمز را چندين بار فشار داده تا اطمينان بيابيد كه ديگر مقدار حركت پدال تغيير نمي كند ، سپس در حاليكه استارت مي زنيد پدال بايد كمي پايين برود.

6) بازديد ترمز دكسيلي

موارد زيررا بررسي كنيد

1-سيلندرترمز دكسيلي جلو را از نظرنحوه كارو نشتي بازديد نماييد.

2- مقدار سائيدگي لنت ها را بازديد نماييد.

3- ضخامت دسيك را باز ديدكنيد.

حد ضخامت لنت ترمزmm3

حد ضخامت دسيك ترمز mm11

7) بازديد ترمز كاسه اي

- طرز كار سيلندر ترمز چرخ ونشتي احتمالي آنرا بازديد كنيد.

- لنت را ازنظر سائيدگي و يا هر گونه آسيب ديدگي بررسي كنيد.

- قطر داخلي كاسه چرخ را اندازه بگيريد.

حد ضخامت

لنت ترمز mm1

قطر داخلي كاسه چرخ 5/1171 mm

ق) 1- بازديد طرز كار فرمان و جعبه فرمان

- ميزان خلاصي غربيلك فرمان را آزمايش كنيد.

- كار كرد دقيق فرمان و نيز ميزان شد بودن جعبه دنده فرمان را بازديد كنيد.

- جعبه دنده فرمان را از نظر نشتي بازديد كنيد.

ميزان خلاصي mm 0-30

2- بازديد اتصالات فرمان و ميله رابط فرمان

اتصالات فرمان را از نظر شل بودن و يا هرگونه آسيب ديدگي بررسي كنيد.

- حركت اضافي ( زياد از حد ) ميله رابط فرمان و كايد دنده شانه اي را بازديد كنيد.

- گردگيرها را از نظرپوسيدگي و پارگي بازديد نماييد.

- ميله رابطه فرمان را از نظرشل بودن و يا نشت گريي بازديدكنيد.

- كابل منفي باطري را قطع كنيد .

- مايع خنك كننده موتور را تخليه كنيد.

- هريك از قطعات را به اربيتي ك در تصوير آمده ازيكديگر جدا كنيد.

ب) شيلنگ بنزين

بعد از قطع شيلنگهاي ورود و خروج بنزين ، آنها را مسدود كنيد.

ج ) تسمه تايمينگ

- قبل از باز كردن تسمه تايمينگ ، ميل لنگ را به چرخانيد تا علامت تنظيم روي دنده ميل سوپاپ با علامت در سوپاپ منطبق گردد.

- پيچ تسمه سفت كن را شل كنيد.

- تسمه سفت كن را در جهت فلشي كه در تصوير آمده كشيده و پيچ را به طور موقت سفت كنيد.

- تسمه تايمينگ را باز كنيد.

- در حاليكه فلش به سمت جلو مي باشد ، برروي تسمه تايمينگ علامت گذاري كنيد.

توجه – علامت فلش بدين منظور مي باشد كه هنگام نصب مجدد تسمه تايمينگ از همان جهت استفاده گردد.

د) بازكردن سرسليندر

جهت باز كردن سرسيلندر به مطالب قبلي كه گفته شده ( در صفحات قبل ) مراجعه گردد.

بازديد سرسيلندر

جهت بازديد سرسيلندر نيز مانند قبلي به صفحات قبل مراجعه شود.

ه) نصب سرسيلندر

جهت نصب سرسيلندر به مطالب قبلي تا حالا و از اينجا به بعد مراجعه گردد.





خ) نصب

- با يك پارچه تميز گريس و هرگونه آلودگي را از روي بلوك سيلندر پاك كنيد .

- واشد سرسيلندر نورادر جاي خود قرار دهيد.

- سرسيلندر را نصب كرده و پيچ هاي آنرا به ترتيب عددي كه در تصوير آمده به تدريج سفت كنيد.

ميزان گشتاور پيچ هاي سرسيلندر 3/8 -7/7 كيلوم متر

- بست و لوله برگشت مايع خنك كننده را نصب كنيد.

ميزان گشتاور :

مهره a 3/2 – 6/1 كيلوگرم متر

مهره b ( روي استارت است ) 1/1 – 1/0 كيلوگرم متر

- شيلنگ آب را وصل كنيد.

- لوله اگزوز را با يك واشر جديد نصب كنيد.

- بست لوله اگزوز را نصب كنيد.

ميزان گشتاور 3/5 – 8/3 كيلوگرم متر

بعد آغشته كردن در سوپاپ به لايه اي از چسب آب بندي ، آن را در جاي خود نصب كنيد.



ميزان گشتاور 9/0 – 5/0 كيلوگرم

تسمه تايمينگ را نصب كنيد.

جهت نصب تسمه تايمينگ دقت هاي لازم را بعمل آوريد.

قاب بالايي تسمه تايمينگ را نصب كنيد.

ميزان گشتاور 1/1 – 8/0 كيلوگرم متر

- پولي واتر پمپ را نصب كنيد.

ميزان گشتاور 1/1 – 8/0 كيلوگرم متر

- شيلنگ هاي بخاري وشيلنگ بالايي رادياتوررا نصب كنيد.

- شيلنگ هاي بنزين را نصب كنيد.

- شيلنگ خلا ترمز را وصل كنيد.

- لوله خلا سوپاپ برقي كولر را وصل كنيد.

- سوپاپ برقي سه راهي را نصب كنيد.

- وايرهاو سيم كشي ها را وصل كنيد.

- اتصالات زير را وصل كنيد.

- فشنگي درجه حرارت آب

- فشنگي فن

- سيم اتصال بدنه موتور

- اتصال سوپاپ برقي دور آرام

- سيم گاز را نصب كنيد .

- مجموعه هوا كش رانصب كنيد .

- رادياتور را از مايع خنك كننده پر كنيد .

- تنظيم هاي ضروري مربوط به موتور را انجام دهيد .

چ)ترتيب بازكردن قطعات سر سيلندر

كابل منفي باطري را قطع كنيد .

ژ ) اسبك و ميل اسبك

اسبك و ميل اسبك را به ترتيب عدودي كه درد تصوير مشخص است باشكل دردن تدريجي پيچها باز كنيد .
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 1500 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 42

حجم فایل:147 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: