گزارش کاراموزی شركت ايران سازه

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
گزارش کاراموزي شركت ايران سازه در 28 صفحه ورد قابل ويرايش


آشنايي با مکان کار آموزي

تاريخچه فعاليت و سابقه شرکت

شرکت ريخته گري آلومينيم ايران خودرو ( سهامي خاص ) در تاريخ 7/6/79 تحت شماره 165670 در اداره ثبت شرکتها و مالکيت صنعتي به ثبت رسيده است .

طبق ماده 3 اساسنامه موضوع فعاليت شرکت عبارتست از :

الف- طراحي ، مهندسي ، تحقيق ، توليد ، خريد و فروش هر نوع قطعات ريخته گري يا ماشينکاري شده آلومينيومي و غير آلومينيومي .

ب- خريد و فروش ، صادرات و واردات مواد اوليه اعم از مصرفي يا توليدي ، خدمات پس از فروش و نگهداري تجهيزات و ماشين آلات و ابزار آلات مربوط به قطعات ريخته گري .

ج- ماشين کاري قطعات آلومينيومي .

سرمايه و سهامداران

سرمايه شرکت به مبلغ يک ميليون ريال و منقسم به يک هزار ريالي مي باشد . 97% سهام شرکت متعلق به شرکت گسترش صنايع ايران خودرو و سه درصد باقيمانده در اختيار اعضاء هيئت مديره مي باشد .



مديران و اعضاء هيئت مديره

طبق احکام صادره توسط مديريت محترم عامل شرکت گسترش صنايع ايران خودرو اعضاء هيئت مديره و مدير عامل شرکت به شرح ذيل مي باشند :

الف – آقاي مهندس عبدالعظيم سعديان ( مدير عامل و عضو هيئت مديره ( موظف ))

ب- آقاي مهندس محمد رضا شمشيري ميلاني ( رئيس هيئت مديره ( غير موظف ))

ج- آقاي نادر محمد پور ( نائب رئيس هيئت مديره و مدير مالي – اداراي ( موظف))



د- آقاي مهندس مجتبي عطا منش ( عضو هيئت مديره و مدير پروژه ساوه ( غير موظف ))

ه- آقاي مهندس محمد جواد نجفي ( غير موظف ))







کارکنان شرکت

شرکت داراي دو بخش اصلي توليد و پروژه مي باشد . که در بخش توليد با احتساب نيروهاي پيمانکاري حدود 210 نفر و در بخش پروژه در حال حاضر شامل نيروهاي ذيل مي باشد :

الف – مدير پروژه ساوه ( يک نفر )

ب- بخش برنامه ريزي و کنترل پروژه ( يک نفر )

ج- مسئول فني طرح ( يک نفر )

د- مسئول سايت پروژه ( يک نفر)

ه- بخش اداراي – مالي و خدمات ( هفت نفر )

جنبه هاي قانوني

با توجه به تاريخ ثبت شرکت تاکنون موفق گرديده است جواز تاسيس از وزارت صنايع استان تهران دريافت نموده و با توجه به محل کارخانه آن را به استان مرکزي انتقال دهد . همچنين در حال حاضر اقدامات خاصي در زمينه مسائل مربوط به زيست محيطي به عمل آمده است و با توجه به برنامه زمان بندي اين امر از اولويت هاي برنامه کاري مديريت شرکت مي باشد . بدين منظور سعي شده است محل اجراي طرح احداث کارخانجات ريخته گري آلومينيم در محدوده خارج از شعاع 120 کيلومتري تهران تعيين و ماشين آلات مورد نياز بر اساس آخرين استانداردهاي موجود انتخاب شده و سعي شده است جنبه هاي زيست محيطي ت حد استانداردهاي موجود کشور رعايت شود .

تاسيسات و امکانات

واحد توليدي شرکت در حال حاضر در محل کارخانه ايران خودرو مشغول توليد سر سيلندر UX 9 و بلوک سيلندر UX پوسته کلاچ UX مي باشد و بقيه دستگاه ها و ماشين آلات خريداري شده يا در دست خريد در محل کارخانه ساوه نصب و راه اندازي خواهند شد . دفتر شرکت نيز در خيابان ملاصدرا ،ساختمان ملاصدرا ، طبقه چهارم واقع شده است .



سابقه مالي

آخرين صورت مالي شرکت ( قبل از ادغام ) مربوط به مهر ماه 80 به پيوست مي باشد .



فهرست مطالب :





فصل اول:
معرفي واحد توليدي



فصل دوم:
نمودارها و نقشه ها



فصل سوم:
زمانسنجي
















شركت ايران سازه

1.معرفي واحد توليدي:

اين شركت در سال 1363 تاسيس و از سال 1374 به طور رسمي شروع به كار كرده است.

تعداد كاركنان و پرسنل اين شركت در حال حاضر 84 نفر ميباشد كه دائما در حال تغيير است.



مالكيت اين كارخانه در دست بخش خصوصي است(سهامي خاص).

اين شركت در حال حاضر براي شركت هاي اپكو، سازه گستر، گروه بهمن، يك شركت ايتاليايي به نام(VMC) قطعه توليد مي كند.

ميزان توليد و رود توليد در اين شركت بسته به شرايط موجود، نوع قطعات و كالاي توليدي و نيز بسته به درخواست هاي متفاوتي كه دريافت مي كند متفاوت است. اما در مورد قطعه انتخابي كه سه راهي ترمز پيكان مي باشد ميزان توليد روزانه حدودا به 1400 عدد ميرسد.

اين كارخانه در رشت، كيلومتر 5 جاده پشت به انزلي واقع شده است.
معرفي محصولات توليدي شركت ايران سازه



سفارشات ساپكو:

1. مجموعه سيبك بغل شاسي پيكان
2. سه راهي ترمز پيكان
3. سه راهي ترمز پژو(405)
4. سه راهي ترمز(دو مداره)
5. پيچ كور كن
6. ميل پمپ پايين كلاچ
7. واتر پمپ



سفارشات سازه گستر:

1. مجموعه قفل كننده زانتيا،GLX
2. وزنه تعادل زانتيا،GLX
3. قلاب بكسل زانتيا،GLX



سفارشات گروه بهمن:

1. مجموعه جغجغه مزدا
2. سه راهي ترمز مزدا
3. دوراهي ترمز مزدا
4. لوله اتصال ترمز مزدا
5. مهره كمربند ايمني مزدا
6. بوش پيچ جعبه فرمان
7. پايه دسته موتور



سفارشات اپكو:

1. مجموعه واسطه شير فلكه 38 ميليمتري
2. مجموعه واسطه شير فلكه 45 ميليمتري
3. مجموعه صافي سوخت
4. مجموعه فيلتر باك
5. سه راهي ترمز ميني بوس



سفارشات شركت ايتاليايي(VMC):

1. سه راهي 40 G
2. سه راهي 35 G
3. سه راهي 25 G
4. زانويي 90 R
5. زانويي 40 R
6. زانويي 20 R
7. گلداني 90 R
8. گلداني 40 R
9. گلداني 20 R
10. بدنه 25 RH
11. درپوش 25 RH
12. قطعه 90 R
13. كله فيلتر بزرگ
14. كله فيلتر كوچك
15. شيپوري
16. 135-40R
17. 12-40R
18. 3CSL
19. 2 CSL
20. 1 CSL
21. 05 CSL
22. PRAKTIK
23. 39VTDM



قبل از شرح فرآيند ها به معرفي مختصري از سوله ها و كارهايي كه درآنها انجام مي گيرد مي پردازيم.

شركت در كل 4 سوله دارد كه به صورت زير مي باشند.

1.سوله فورج و دايكاست:

همان طور كه از اسم آن پيداست تمامي كارهاي مربوط به پرس كاري و دوربري و غيره در اين قسمت انجام مي شود. بعضي از دستگاه هاي مورد استفاده عبارتند از:

دايكاست
پرس ضربه اي 100 تني
پرس ضربه اي 25 تني
اره ديسكي

2. سوله سايت توليدي اصلي:

كه كارهايي از قبيل تراشكاري، ماشينكاري، مونتاژ، بسته بندي، سوهان كاري و كنترل نهايي در اين قسمت انجام مي شوند. بعضي از دستگاه هاي مورد استفاده عبارتند از:

1. دستگاه تراش CNC
2. دستگاه هاي تراش معمولي
3. سري تراش
4. رولور روسي(سري تراش 6 محوره بدون دنباله)
5. دستگاه CNC تمام اتوماتيك
6. دريل ستوني
7. پرس دستي



3.سوله ريخته گري:

كارهاي مربوط به ريخته گري، ذوب و قالب گيري در اين سوله انجام مي شود.



4.انبارهاي هواي آزاد

در كار مورد مطالعه من فرآيندهاي اول تا سوم در بخش فورج و دايكاست و بقيه فرآيندها در سايت توليد اصلي انجام مي شوند. البته فرآيندهاي شستشو و اكسيد زدايي در خارج از سوله ها و در حياط انجام م گيرند.



5.شرح فرآيند



1.برش ميلگرد:

در اين عمليات ميلگردها در ابعاد معيني توسط دستگاه(اره ديسكي و فيكسچر) بريده ميشوند به اين صورت كه ابتدا ارتفاع و محل تكيه گاه تنظيم مي شود و بعد ميلگرد به داخل فيكسچر هدايت مي شود. بعد از آن قرار تنظيم و فك هاي فيكسچر محكم مي شود.

و سپس عمليات برش ميلگرد انجام مي شود. قطعات بعد از بريده شدن از باريكه اي شيب دار وارد يك پالت مي شوند.

قطعات در هر 10 عدد يك برا توسط اوپراتور كنترل مزن و ابعاد مي شوند و بعد در پالت هاي 150 تايي در كنار دستگاه انبار مي شوند.

در اين عمليات بايد دقت شود كه هدايت ميلگرد به داخل فيكسچر كاملا به صورت آرام و يكنواخت باشد تا از هرگونه ضربه زدن به قرار و تنظيم خارج شدن آن جلوگيري شود.



2.سرخ كردن و فورج قطعه:

در اين مرحله پالت هاي ذخيره شده از مرحله قبل توسط اوپراتور حمل و در تشطي كه از زمين حدودا 20،1 متر فاصله دارد ريخته مي شود و بعد توسط شعله گا تا دماي 650 درجه سانتي گراد به مدت 5 دقيقه حرارت داده مي شود.(تا حدي كه رنگ قطعه بين خرمايي و قرمز روشن باشد). سپس اوپراتور قطعات را به ترتيب توسط انبري از تشط برداشته و از طرف سطح جانبي روي قالب مربوطه در دستگاه قرار مي دهد(پرس ضربه اي 100 تني) و عمليات فورج آغاز مي شود. عمل فورج توسط پدالي كه در زير پاي اوپراتور قرار دارد انجام مي شود، ولي بايد دقت كرد كه پدال فوورا به حالت اول برگردد، در غير اين صورت موجب ضربات پياپي پرس شده كه براي اوپراتور خطر ساز است.

اوپراتور هر 10 الي 15 قطعه قالب را روغن كاري و براگيري كرده تا از چسبيدن قطعه به قالب و باقي ماندن ذرات در قالب جلوگيري كند.

بايد دقت شود كه قطعه زياد گرم يا سرد نشود، چون در اين صورت ابعاد قطعه توليدي كم و زياد مي شود و نيز ممكن است به شكستن قطعه بينجامد.

بعد از اتمام عمليات اوپراتور با انبري كه در دست ديگر دارد قطعه را برداشته و در يك سراشيبي كه به پالتي منتهي مي شود مي اندازد و بعد پالت ها را در كنار دستگاه قرار مي دهد.

نكته اي كه بايد اشاره كرد اين است كه منظور از پرس 100 تني نيرويي كه دستتگاه در آن نقطه وارد مي كند برابر 100 است در صورتي كه وزن خود دستگاه بيشتر از چند تن نمي شود.

اين نيروي 100 تني براي قطعات مختلف قابل تغيير است. براي مثال در قطعه سه راهي ترمز پژو از ضربه 65 تني و در سه راهي ترمز پيكان و دومداره از تمامي 100 تن استفاده مي شود.

14.كنترل نهائي توليد و بادگيري:

در اين قسمت قطعات را روي ميز ريخته و توسط اراتوري به ترتيب چك مي شوند. چنان چه زائده يا براده اي مشاهده شد آن را توسط شلنگ هوا از قطعه جدا مي كنند يا به اصطلاح بادگيري مي كنند.



15.بسته بندي:

قطعاتي كه كنترل نهايي روي آنه صورت گرفته به قسمت بسته بندي انتقال داده مي شوند. در اين مرحله ابتدا قطعات را در پلاستيك هاي 50 تايي ميريزند و در آنها را منگنه مي زنند. سپس كارتن هايي را آورده و ته آنها را منگنه مي زنند و بعد در هر كدام از كارتن ها 3 بسته 50 تايي از پلاستيك ها قرار مي دهند. سپس در كارتن را چسب و منگنه زده و بعد از اتمام بسته بندي به انبار مي برند.

4-3 روش كلي برنامه ريزي و جايابي كارخانه را توضيح دهيد ؟

بررسي مقدماتي : در مرحله مقدماتي فرايند برنامه ريزي ، معمولا يك بررسي تحقيقي به منظور يافتن مكانهاي مناسب جهت جايابي كارخانه انجام مي گيرد. در مورد بعضي از انواع ، تجهيزات ، ملاحظات مناسب معين محيطي يا ملاحظات كارگري ، مهم و با اهميت است. براي مثال كارخانه هاي نوشابه سازي احتياج ضروري به آب تميز دارند. همچنين سازندگان هواپيما حتما بايد در نزديكي محل پيمانكاران ديگري مستقر شوند. توليد كنندگان آلومينيوم احتياج به مقدار قابل توجهي نيروي الكتريكي دارند.

صورت بعضي از منابع عمده و عوامل محلي كه بايد در جايابي كارخانه مدنظر قرار گيرند ، در زير آمده است:

منابع اطلاعاتي : مديريت پس از شناختن عوامل اصلي براي يافتن محلهاي جغرافيايي ديگر كه با نيازهاي او مرتبطند ، به تحقيق مي پردازد. مسلما در بررسي بعدي ، شيوه هاي غير صحيح حذف مي شوند . اين همه اطلاعات از كجا مي آيد؟ اطاقهاي بازرگاني محلي وادارات صنايع استان ، نوشته هايي تهيه مي كنند كه امكانات توسعه در شهرهاي مختلف و جوامع محلي را به آگاهي همه برسانند. به عنوان مثال در خارج از كشور، وال استريت ژورنال و نشريات متعدد بازرگاني ، حاوي آگهيهايي هستند كه از طرف مقامات شهري و جوامع ارائه مي شوند كه در آنها دادوستد و بازرگاني تشويق واز آن حمايت شده است.

وزارتصنايع سنگين ، وزارت صنايع ، وزارت بازرگاني ، وزارت معادن و فلزات ، صنايع كوچك و مركز آمار جمله منابعي هستند كه اطلاعات عمومي و تفصيلي را درباره محلهاي استقرار كارخانه ها ، وسايل و تجهيزات منتشر مي كنند . اين اطلاعات شامل جزئيات كارگري ، وسايل حمل و نقل ، تصويري از انواع بازرگاني موجود و اطلاعات مشابه مي باشد.

تحليل جزئي : بررسي مقدماتي ، معمولا محلهاي قابل انتخاب را كاهش مي دهد. در اين مرحله بررسي جامعتر به دنبال مي آيد . در هر محل بالقوه مناسب ، مي توان يك بررسي كارگري براي ارزيابي وجود مهارتهاي محلي انجام داد. در جايي كه عكس العمل محلي نا معلوم به نظر برسد يا در جاهايي كه نيروي عكس العمل مصرف كننده محلي ، قابل ترديد است ؛ مطالعات تجربي يا بررسيهاي منظم و دقيقي مي توان انجام داد.

عكس العمل جامعه محلي ، مهم است ، مثلا در مورد تصميم گيري براي استقرار يك راكتور اتمي ، يك مجموعه تفريحي ، يك بانك بازرگاني ، يك زندان دولتي يا يك رستوران ، براي ارزيابي برخوردهاي موجود و تعيين خط مشي هايي كه مقبول جامعه محلي باشد روشهاي بررسي تحقيقي مفيد خواهد بود.

براي بسياري از صنايع ، تصميم نهايي بر محور هزينه هاي حمل و نقل دور مي زند. چنانچه بعد ار بررسي مقدماتي ، محلهاي باقي مانده داراي شرايط يكساني باشند ؛ موسسه اي كه از مواد خام خود يا بازار محصول خود دور باشد بايد هزينه بيشتري را براي حمل و نقل متحمل شود . تجزيه و تحليل حمل و نقل ، مهممترين عاملي است كه در آن الگوهاي انتخاب محل از اولويت بالايي برخودارند .


دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 1995 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 28

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: