گزارش کاراموزی طرح كنترل آلودگي صوتي در خطوط صافكاري سال بدنه سازي شركت ايران خودرو
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
صنایع
گزارش کاراموزي طرح كنترل آلودگي صوتي در خطوط صافكاري سال بدنه سازي شركت ايران خودرو در 16 صفحه ورد قابل ويرايش
طرح كنترل آلودگي صوتي در خطوط صافكاري سالن بدنه سازي شركت ايران خودرو
با توجه به وجود نويز آزار دهنده در خطوط كانواير صافكاري در اثر عمليات سنگ زني و چكش كاري دستي توسط اپراتور و به منظور بهبود وضعيت ارگونومي از نظر شرايط محيطي و با توجه به آمار آسيبهاي شنوايي و گزارشات صدا سنجي در سالن هاي مشابه، تصميم به بررسي و كاهش آلودگي صوتي در محدوده خطوط فوق الذكر اتخاذ گرديد.
روش تحقيق عبارتست از:
اندازه گيري صدا و آناليز فركانسي آن.
انتخاب مواد جاذب صوت با توجه به آزمايشات تعيين ضرب جذب.
محاسبه ضريب جذب ديواره هاي موجود.
بررسي نحوه افزايش سطوح جذبي ديواره ها .
يافته هاي اين تحقيق نشان داد كه:
1. ميزان تراز فشار صوتي در فاصله 5/1 متري از بدنه در حال صافكاري بين 100 تا 105 دسي بل قرار دارد و همچنين آناليز فركانسي اكتاوباند مشخص نمود كه تراز بشار صوت در محدوده فركانسي 500 تا 8000 هر تز به ميزان 10 دسي بل بالاتر از حد مجاز (85 دسي بل) قرار دارد.
2. ماده جاذب، تايل اكوستيك با ضريب جذب متوسط 79/0 شامل دو لايه فوم پلي اورتان، پانل پشم سنگ و رويه MDF انتخاب گرديد.
ميزان سطح جذبي ديواره هاي موجود قبل از اعمال تغييرات برابر526/71 سابين متر مربع محاسبه شد.
4. افزايش سطح جذبي ديواره ها از طريق كاهش سطح شيشه خور و دوجداره نمودن آنها و مچنين ايجاد ديواره فوقاني با زاويه 45 درجه انجام گرديد.
مقدمه و اهداف:
با توجه به اينكه يكي از معضلات اساسي بهداشتي صنايع كشور خصوصا صنايع فلزي مساله سر و صدا (Noise ) مي باشد و با در نظر گرفتن تاثيرات و عوارض مخرب آن روي سيستم شنوايي و ساير اندامها تصميم به اجراي طرح كنترل و كاهش صدا در خطوط صافكاري شركت ايران خودرو گرفته شد.
بر اساس اندازه گيري و ارزشيابي (Noise ) در خطوط كانواير صافكاري محصولات پژو 405 و 206 و سمند در سالن بدنه سازي شماره 2 مشخص گرديد كه در خطوط مذكور فرآيندهاي سنگ زني و چكش كاري دستي توسط كارگران در طول خط انجام مي گيرد. در اثر اجراي اين فرآيندها محيط كار داراي (Noise ) آزار دهنده مي باشد كه آ ناليز فركانسي و صداسنجي انجام شده در خط صافكاري مشخص نمود كه در فاصله 5/1 متري از اطراف بدنه در حال صافكاري تراز فشار صوتي (SPLA ) بين 100 تا 105 دسي بل قرار دارد كه بطور متوسط 20 دسي بل از حد مجاز قابل قبول بالاتر است. همچنين آناليز فركانسي اكتاوباند مشخص نمود كه تراز فشار صوت در محدود فركانس 500 تا 8000 هر تز بطور متوسط 10 دسي بل بالاتر از حد مجاز قرار دارد.
از نكات حائز اهميت اين طرح عدم اجراي طرح مشابه در ديگر سالنهاي شركت ايران خودرو مي باشد.
روش انجام كار:
با شناخت سر و صداي خطوط صافكاري و با توجه به ويژگيها و مشخصات فضاي خطوط كانواير صافكارسي سالن بدنه سازي شماره 2 پيشنهاد ايجاد سطوح جاذب در اطراف خط صافكاري مطرح گرديد تا از بازتابهاي صوتي در خط صافكاري كاسته شده و با ايجاد يك ديوار تركيبي (جاذب – مانع) ضمن كاهش بازتابها از انتقال نويز به ديگر نقاط كارگاه جلوگيري شود. از نظر تئوري، طرح پيشنهادي يكي از روشهاي Passive Noise Control مي باشد كه همان كنترل سر و صدا در مسير انتشار مي باشد.
در خط صافكاري امواج صوتي منتشر شده به قسمتهاي مختلف محيط برخورد كرده، بازتاب پيدا مي كنند كه در اين طرح با استفاده از مواد جاذب بازتاب صدا كنترل مي گردد. همچنين با تركيب ديوار جاذب با موانع صوتي از عبور سر و صدا از يك نقطه به محيط مجاور جلوگيري مي گردد كه در واقع موثر ترين راه كنترل صدا در مسير انتشار، استفاده توام جاذب و مانع صوتي است.
در وضعيت موجود ديوار جداكننده خط صافكاري از جنس فلز و شيشه است كه نقش بازتاب دهنده امواج را دارد. اين ديواره به ارتفاع حدود 250 سانتيمتر است كه ارتفاع قسمت فلزي (پائيني) 120 سانتيمتر و ارتفاع قسمت شيشه (بالائي) حدود 130 سانتيمتر است. طرح شامل حذف سطوح فلزي ديواره و جايگزيني آن با يك جاذب فيبري مناسب و اصلاح قسمت شيشه اي ديوار است.
عمليات توليدي در خط صافكاري سبب توليد نويز با فركانس بالا مي شود كه براي تمام افراد خط ايجاد مزاحمت مي كند. لذا طرح استفاده از پانل پشم سنگ به ضخامت 8 سانتيمتر با چگالي 80 كيلوگرم بر متر مكعب پيشنهاد گرديده كه اين جاذب فيبري صدا داراي مشخصات زير است:
1. تا دماي 850 در جه سانتيگراد مقاومت دائم دارد و در مقابل شعله آتش مقاوم است.
2. ضريب رسانايي عايق پشم سنگ 03/0 كيلوكالري بر متر درجه سانتي گراد ساعت مي باشد.
3. پشم سنگ از نظر شيميايي خنثي بوده لذا باعث خوردگي سطح فلز نمي شود.
4.پشم سنگ به دست آسيب نرسانده و متداولترين نوع عايق بدون عارضه جانبي است.
به منظور كنترل سر وصداي خط كانواير صافكاري سالن شاتل در كنار خط كانواير ايجاد ديوار تركيبي جاذب و مانع سر و صدا ضروري بنظر مي رسد. اين ديواره از مواد زير به ترتيب از خارج به داخل ساخته مي شود:
الف) پوشش خارجي ديواره ورق شادولاين
ب) دو لايه پلي اورتان به ضخامت 2 ميلي متر
با توجه به موارد ذكر شده لازم است تا بهترين روش جهت كنترل صدا اجرا شود. اينرو روشهاي زير مورد اجرا قرار گرفتند.
1. حذف مولد صدا: نظر به ماهيت غمليات صافكاري و لزوم استفاده از ابزارهاي بادي عملاً امكان حذف يا تغيير ابزار وجود ندارد. لذا اين روش منتفي مي باشد.
2. محصور كردن ناحيه مولد صدا: در اطراف خطوط صافكاري مورد بحث ديوارهايي با ارتفاع 250 سانتيمتر و بطول ديواره 74 متر در دو طرف وجود دارند كه ارتفاع 130 سانتيمتر از ديواره شيشه خور مي باشد. بهترين روش مسقف نمودن ناحيه و نيز بستن طرفين خطوط مي باشد ولي بعلت مشكلات تهويه و نيز ورود و خروج بدنه از ابتدا و انتها خط، امكان اعمال تغييرات مذكور وجود ندارد.
استفاده از ديوارهاي جاذب صوت با ضريب جذب مناسب.
بر اساس طرح پيشنهادي با تغيير مصالح و استفاده از مصالح پيشنهادي سطح جذبي هر ديوار 6/2 برابر افزايش مي يابد كه از اين طريق مي توان پيش بيني نمود بازتاب صوتي از محدوده فركانس هاي 800 تا 1000 هر تز در فضاي بين خط و ديوارها بطور متوسط 7 تا 10 دسي بل و در فضاي بين دو خط صافكاري بين 6 تا 4 دسي بل كاهش يابد كه اين كاهش در اثر جذب بازتابهاي صوتي ناشي از ديواره هاي جاذب خواهد بود.
نتايج:
آنچه در ادامه خواهد آمد پروژه هاي انجام شده در زمينه بهبود ايستگاههاي كاري در زمينه هاي مختلف مي باشد.
1- نگهداري و حمل مواد:
1-1- بهبود ريل كانواير خط ماشين كاري سر سيلندر از طريق ساخت داكت براده و
شيب طبيعي براي حركت سر سيلندر به ايستگاه بعدي بدون نياز به مصرف انرژي
انساني
1-2- تصحيح چيدمان سر سيلندر خام در پالتهاي مخصوص به منظور سهولت تخليه
2- ابزار دستي:
2-1- طراحي و ساخت و دستگيره هاي كالامپينگ مناسب براي كليه دستگاههاي خط ماشين كاري ماني فولد اگزوز
2-2- طراحي و ساخت فيكسچر مونتاژ سه راهي بنزين پژو
2-3- طراحي و ساخت محافظ الكترود اسپارك در واحد تعميرات سيلندر
3- بهبود Posture
3-1- ساخت سكو براي پالتها سر سيلندر خام جهت بهبودPosture
3-2- تصحيح چيدمان ميل لنگ هاي ارسالي به كارخانه جهت بهبودPosture
4- كنترل مواد و عوامل خطرناك:
4-1- طراحي و ساخت داكت براده براي هدايت براده ها در دستگاه 4 خط ماشين كاري ماني فولد اگزوز
4-2- طراحي و ساخت سر پوش مناسب براي جعبه هاي ابزار آلات در خط ماشين كاري
4-3- طراحي و ساخت گلويي اگزوز با 4 درجه أ زادي در واحد تست گرم موتور
4-4- طراحي و ساخت سره چكش بادي در ايستگاه پولك زني خطوط سيلندر و سر سيلندر
4-5- بهينه سازي صندلي ليفتراكها در كارخانه موتور سازي
4-6- مهار ارتعاشات محافظ حرارتي ماني فولد دود و حذف صداي ناشي از آن در موتور پيكان كاربراتوري
بحث:
پروژه هاي ارگونومي عموماً داراي نقطه مشتركي هستند كه آنها را قابل ارائه به ساير سازمانها ميكند از جمله آنها:
1- بهينه سازي صندلي ليفتراكها
با توجه به نوع وظيفه استراكچر اين وسيله فنر بندي آن تقريباًامكانپذير نيست بطوريكه كليه ارتعاشات مستقيماً به ستون فقرات راننده منتقل مي شود، بنابراين كليه اين ماشين الات در سطح كشور (بلكه دنيا) مي توانند مشكل مشترك از اين بابت داشته باشند. مشكل با بكار گيري فنر غير خطي براي محدوده مشخصي از وزن راننده حل مي شود.
2- كاهش صداي چكش بادي
تقريباً تمام اين وسايل داراي اين مسئله هستند و اخيراً با استفاده از هيدروليك آنهم بصورت عموم، شدت صدا را تا حدي كاهش داده اند. شدت صدا را با استفاده از مواد ارتجاعي كه تحت تنش 2 و 3 بعدي قرار ميگيرند از 115 دسي بل به 95 دسي بل كاهش داده اند.
3- كاهش صدا گازهاي خروجي از اگزوز
در تمامي خطوط مونتاژ موتور معمولا در صورتي از انها بصورت گرم تست مي شوند كه سرعت گازهاي خروجي بيشتر با صدا همراه است، اين گروه موفق شده اند گلويي با 4 درجه آزادي طراحي نمايند كه ضمن آب بندي گازهاي خروجي شدت صدا از 95 دسي بل به حدود 85 دسي بل برسد.
مراحل مورد نياز جهت اجراي موفق يك طرح ارگونومي
1- شناسايي پرسنل علاقمند
2- جلب اعتماد پرسنل علاقمند جهت مشاركت در طرح هاي ارگونوميكي
3- بيان واضح و قابل اجراي اهداف بطور موثر براي افراد
4- ذكر اولويت جنبه انساني طرح هاي ارگونوميكي ( و پس از نرخ توليد)
5- درخواست بيان مشكلات با شرط كفايت امكانات فني و مالي كارخانه
6- ايجاد محيط مطمئن براي ارائه راه حل و پيشنهاد از طرف كاركنان
7- توجيه فني كارگران در مورد پيشنهاداتي كه قابليت اجراء ندارند
از جمله پيشنهادات ارائه شده در راستاي تحقيق طرح هاي ارگونومي
1- تصحيح چيدمان ميل لنگ در پالت
2- تصحيح چيدمان سر سيلندر خام
3- جمع آوري قطعات مونتاژ كوچك ار قبيل پيچ و مهره از كف كارخانه
4- محافظ الكترود اسپارك
5- نصب موتور براي بالا بردن ميز ماشين دريل راديال
6- بهبود برنامه ريزي براي اشكال قطعات براي مونتاژ موتور پيكان و پژو
پروژه هاي پيشنهادي هيچگونه بار مالي مضاعفي بر روي كارخانه نداشته، بصورتي كه اكثراً با تغيير روش كار و يا حد اكثر استفاده از وسايل و امكانات موجود كار انجام شده و در هيچ موردي خريد صورت نگرفته است.