گزارش کارآموزی روند طراحی نقشه های ساختمانی شرکت مشاوره ارکان توسعه

دسته بندي : فنی و مهندسی » نقشه برداری
گزارش کارآموزي روند طراحي نقشه هاي ساختماني شرکت مشاوره ارکان توسعه در 35 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

چکيده

مقدمه

فصل اول : معماري رهيافتي

- ا رزيابي بخش هاي مرتبط کارورزي

1- طراحي پلان پارکينگ پروژه شماره 1

2- طراحي پلان تيپ طبقات پروژه شماره 1

3- طراحي پلان معماري پروژه شماره 1

4- طراحي پلان همکف پروژه شماره 2

5- طراحي پلان تيپ طبقات پروژه شماره 2

6- طراحي نما پروژه شماره 2

7- طراحي برش پروژه شماره 2

8- طراحي پرسپکتيو پروژه شماره 2

9- يادگيري و محاسبه ميزان ساخت و طبق ضابطه بر اساس دستور نقشه

10- ترسيم بسياري از مبلمان داخلي و تجهيزات بهداشتي ساختمان

11- محاسبه ميزان ساخت بر اساس دستور نقشه پروژه شماره 3

12- طراحي پلان همکف و پارکينگ پروژه شماره 3

13- طراحي پلان تيپ طبقات پروژه شماره 3

14- طراحي پلان مبلمان پروژه شماره 3

15- طراحي پلان برش پروژه شماره 3

16- طراحي نماي پروژه شماره 3

17- طراحي پرسپکتيو داخلي پروژه شماره 3

18- طراحي پرسپکتيو خارجي پروژه شماره 3

19- يادگيري تعداد زيادي از دستورهاي برنامه outocad از قبيل : Erase LINE Surttab Layer Extrade PE.trim.Rectangle ...

فصل دوم : بررسي روند طراحي پروژه ها

- طراحي مبلمان و تجهيزات بهداشتي ساختمان

- محاسبه ميزان ساخت

فصل سوم : آزمون آموخته ها و نتايج و پيشنهادات


چکيده

طبقه همکف : اطلاعات، سرويس هاي بهداشتي آقايان و خانم ها، اتاق هاي مربيان، تعدادي انبار، آبدارخانه، آزمايشگاههاي آناليز و سيگامي، شيمي و فيزيک، معدني عمومي، شيمي آلي، فيزيک مکانيک، مکانيک سيالات، تحقيقات شيمي، اتاق رسمي فني.

طبقه اول و دوم : سرويس هاي بهداشتي آقايان و خانم ها، اتاق هاي مربيان، تعدادي انبار، آبدارخانه، آزمايشگاههاي اپتيک، فيزيک الکترونيک، مدار منطقي، الکترونيک، ميکروبيولوژي، فيزيولوژي، کشاورزي، بيوشيمي، اتاق استراحت مربيان.

طبقه سوم : اتاق منشي و مسئول، سرويس هاي بهداشتي آقايان و خانم ها، اتاق هاي مربيان، تعدادي انبار، آزمايشگاه معماري کامپيوتر، کارگاههاي آموزش کامپيوتر، ساخت و تعمير آزاد کامپيوتر.

در ادامه تعدادي از نقشه ها و عکس هاي مربوط به اين ساختمان ارائه
مي شود.

و پلانهاي مسکوني که هر کدام در قسمت خود آن توضيح داده شده است.


مقدمه :

معماري پنجره‌اي است كه اگر آن را بگشايي همه چيز را زيباتر خواهي ديد زيباتر زندگي خواهي كرد.

و تأثير آن بر روح آدمي مطمئناً پلكاني خواهد بود به سوي بالا اگر يادمان نرود كه معماري هنري است متناسب با فرهنگ هر ملت و معماري بايد مردمي، همراه با احساسات انساني و منظم باشد.

به اميد آن روز كه تمام سعي خود را براي داشتن

مكاني زيباتر، امن تر و راحت تر

براي زندگي كردن بنماييم.


فصل اول

معماري رهيافتي است به جعبه‌اي با دو بعد آرمان و هدف، آرمان معماري فرم بخشيدن به يك الگوي جهاني و هدف آن، بيدار كردن احساس انساني است و براي رسيدن به اين دو بايد از فن و هنر در كنار يكديگر بهره برد.

موضوع اوليه معماري ايجاد يك الگوي فضايي است، يعني نظم بخشيدن به يك فضاي برهنه و عاري از هر چيز.

انتظام فضايي. به معناي استفاده از فرمي است كه فضا منشاء آن است و نظمي شفاف آن را به فضا مرتبط مي‌كند.

براي دستيابي به اين هدف، معماري به هندسه نياز دارد، هندسه علم ايجاد نظم منطقي و هوشمندانه‌اي است كه حامل ارتباط فرم با فرم و فرم با فضا مي‌باشد.

از اين رو، هندسه فرم آرماني را ايجاد مي‌كند، فرمي كه بيان بصري مفهوم است و فضايي انتزاعي در آن تجلي مي‌يابد.

به طور كلي هندسه به ارتباطات منطقي خالص توجه دارد، بنابراين هندسه مفاهيم و ارزشهاي اجتماعي را منعكس مي‌سازد و جهاني با منطق شفاف ايجاد مي‌كند. به طور خلاصه، هندسه ثباتي منطقي باقي مي‌ماند و ارزش‌هايي چون صداقت، زيبايي و خوبي در مرحله دوم ارائه مي‌شوند.

منطقي كه احساس را طرد مي‌كند و تنها درباره حقيقت با ما صحبت مي‌كند.

معماري، پيوسته در جستجوي انتظامي است كه بر اساس نيروي طبيعي و جاذبة زمين باشد، اگر چه هنوز به آن دست نيافته است.

بر خلاف هندسه، معماري نمي‌تواند در تمام ابعاد نفوذ كند، زيرا نيروي جاذبه آن را به حركت‌هاي افقي و عمودي محدود مي‌سازد. معماري، الگويي پوياست.

يك ساختمان طبيعتاً حركت مي‌كند ولي زماني كه مردم در امتداد مسيري حركت مي‌كنند، شكل آن در حال حركت به نظر مي‌رسد. مردم با حركت و تغيير نقطه ديدشان فرم كلي معماري را در ذهن تجسم مي‌كنند.

موضوع دوم در معماري بيدار كردن احساسات انساني است. هندسه، فضايي منطقي و با ثبات ايجاد مي‌كند. ولي به راستي، اين منطق چگونه ما را با تجربه‌هاي معماري آشنا مي‌سازد؟ آيا تنها نظم هندسي است كه فضا را روشن و واضح مي‌سازد؟ آيا هندسه باعث يكنواختي و سكون نيست؟ آيا نيازي به رهايي فضا از ثبات هندسي ناشي مي‌شود؟ آيا فرم و فضا صرفاً بايد بر اساس منطق هندسي شكل گيرد؟

هنگامي كه چند فرم يا حجم در كنار هم قرار مي‌گيرند، اين هندسه و منطق هندسي است كه به آن‌ها نظم و ترتيب مي‌بخشد. زماني كه اين انتظام بين عناصر معماري مانند ستون، ديوار، سقف و كف ايجاد مي‌شود، در واقع به آنها هويت مي‌بخشد. و در نتيجه ما نظم موجود در اين مجموعه را درك مي‌كنيم. اگر در اين عناصر، نسبت‌ها دقيقاً بر اساس ابعاد و اندازه‌ها و تناسبات رياضي باشد، ما يك مجموعه خردمند را احساس مي‌كنيم.

هندسه و تناسبات آن از اجزاء مختلف يك سيستم واضح بصري مي‌سازند. آيا در الين سيستم صرفاً تناسبات هندسي و ايجاد فضايي با نظم مشخص مطرح است؟ در پايان آيا يك سيستم صرفاً موزون و معقولانه، داراي نوعي يكنواختي است ؟

هنگامي كه نظامي منطقي بر فرم و فضا غالب باشد، فضا را تحت الشعاع خود قرار مي‌دهد به هر حال معماري به نظم هندسي نياز دارد، ولي ممكن است اين نظم روح و جان معماري را بگيرد.

بنابراين اگر معماري صرفاً بر اساس منطق باشد نمي‌تواند پاسخگوي روح و احساسات ما باشد. براي دستيابي به اين هدف بايد از قواعد منطقي و خشك آن كناره گرفت. بنابراين، بين قواعدد نوعي و تضاد ايجاد شود، نوعي پويايي كه بين فرم با فرم يا فرم با فضا ايجاد شود تا نيازهاي احساسي ما نيز ارضاء شود. زيرا اين تضاد و پويايي، سرشار از هيجان و احساسات است.

معماري مي‌كوشد تا نظم را براي مردم متجلي سازد و اين مردم هستند كه در حركت تدريجي نظم، فضا را درك مي‌كنند و آن تأثير مي‌پذيرند. اين نظم در ذهن افراد، پويايي و تحرك مي‌يابد و مردمي كه معماري را تجربه مي‌كنند از اين پويايي تأثير مي‌گيرند و بدين گونه معماري از طريق نظم انتزاعي خود در ما تأثير مي‌گذارد.

در حقيقت پويايي موضوع معماري نيست، بلكه پيامد آن است. معماري قادر به پيش بيني واكنش‌هاي احساسي ما نيست. از اين رو آن را نمي‌توان در روند طراحي پيش بيني كرد، همانگونه كه نمي‌توان شيوه‌هاي مختلف يك بازي را پيش بيني كرد، زيرا آنچه ذهن ما را تحت تأثير قرار مي‌دهد، نامشخص است. معماري بايد ادامه يابد تا با آزمون و خطاي روش‌هاي مختلف به يك معماري خلاقانه دست يافت.


اما براي اين كه يك طرح خيالي معماري را هر چند خلاقانه به واقعيت تبديل كنيم بايد دو زبان نوشتار و ترسيم را بدانيم.

در زبان نوشتار اطلاعات فني پروژه را بررسي مي‌كنيم.

و در زبان ترسيم با استفاده از تصاوير دو بعدي و سه بعدي به درك بهتر از آن مي‌رسيم.

به طور كلي يك پروژه ساختماني شامل چهار مرحله است :

1) فاز

2) فاز يك

3) فاز دو

4) فاز سه

1) فاز صفر كه همان مرحله مطالعاتي پروژه مي‌باشد اين مطالعات در زمينه‌هاي مختلف انجام مي‌گيرد. در زمينه طراحي، مطالعات شناخت پروژه و نيز بدست آورده متر مربع فضاها و ... جزء فاز صفر محسوب مي‌گردد.

براي نمونه در زير به بررسي روند طراحي يك واحد مسكوني اشاره شده است. گ

1) انجام مطالعات اوليه برنامه ريزي فيزيكي و تعيين اهداف پروژه

2) بررسي عوامل محيطي، جغرافيايي و فرهنگي

3) شناسايي كامل اجزاي عملكرد ساختمان :

الف ) ورودي

ب ) هال خصوصي (نشيمن)

ث ) پذيرايي

ج ) ناهار خوري

د ) آشپزخانه

ن ) اتاق حمام

و ) سرويس بهداشتي (حمام و دستشويي)

ه ) اتاق خواب

ي ) بالكن (تراس)

4) بررسي روابط متقابل اجزاء طرح

5) تجزيه و تحليل زمين (آناليز سايت) و مكان يابي ساختمان

6) تعيين نحوه استقرار ساختمان و سازماندهي فضاها در ارتفاع

7) بررسي مصالح و انتخاب سيستم ساختماني مناسب

در موارد بالا مختصراً به بررسي فاز صفر يك ساختمان مسكوني پرداختيم. بعد از اين فاز يك شروع مي‌شود كه همان مرحله تهيه نقشه‌هاي ساختماني توسط مهندس معمار مي‌باشد در اين مرحله نقشه‌ها فقط حالت شناخت فضاها را دارند و به هيچ وجه جزئيات را نشان نمي‌دهند البته خود طراح حتماً بايد در ضمن طراحي جزئيات را مدنر داشته باشد تا در مراحل بعدي با اشكال مواجه نشود. مقياس نقشه‌هاي ساختماني در فاز يك تا 100/1 مي‌باشد.

فاز دو : كه همان مرحله تهيه نقشه‌هاي اجرايي مي‌باشد در اين مرحله تمامي جزئيات اجرايي ساختمان بايد مدنظر قرار گيرند و به طور كامل در نقشه‌هاي اجرايي نشان داده شوند. مقياس نقشه‌ها در فاز دو از 50/1 تا 1/1 مي‌باشد.

نقشه‌هاي اجرايي شامل 4 بخش است :

1) نقشه‌هاي معماري كه توسط مهندس معمار تهيه مي‌شود وبا نماد A شماره گذاري مي‌شوند.

2) نقشه‌هاي سازه كه توسط مهندس عمران تهيه مي‌شود و با نماد S شماره گذاري مي‌شوند.

3) نقشه‌هاي تاسيسات الكتريكي و مكانيكي كه توس مهندس برق و مهندس مكانيك طراحي مي‌شود و با نماد M شماره گذاري مي‌شوند.

4) مدارك ضميمه پروژه كه شامل دفترچه مشخصات فني پروژه مي‌باشد كه با نماد E شماره گذاري مي‌شوند.

فاز سه : كه همان مرحله اجراي ساختمان مي‌باشد دراين مرحله تمامي فعاليت‌هايي كه قبلاً بر روي كاغذ انجام شده بود بايد بر روي زمين مورد نظر پياده و اعمال شود.

او قرار داد مي‌بندد.

نكته : تفاوت بين شخصيت حقيقي و حقوقي : شخصيت حقيقي، هر شخص عادي را شامل مي‌شود كه داراي يك شخصيت مستقل است مثل تك تك افراد جامعه ولي شخصيت حقوقي، شامل سازمان‌هاي دولتي، دولت، شركت‌هاي دولتي يا خصوصي، ارگانهاي كشوري، ادارات و غيره مي‌باشد كه در مجموع آنها با بيش از يك فرد سروكار داريم.

ماده 12 : كار، عبارت است از مجموعه‌اي عمليات، خدمات يا اقدامات مورد نياز، براي آغاز كرد، انجام و پايان دادن عمليات موضوع پيمان است و شامل كارهاي دائمي است كه باقي خواهد ماند و به عنوان موضوع پيمان تحويل كارفرما مي‌گردد و كارهاي موقتي است كه به منظور اجرا و نگهداري موضوع پيمان انجام مي‌شود.

ب ) كارگاه، محل يا محل هايي است كه عمليات موضوع پيمان در آن انجام مي‌شود.

نكته : كارگاه يا كارخانه‌هاي توليد خارج از محل ها و زمين‌هاي تحويلي كارفرما، كه به منظور ساخت تجهيزات يا قطعاتي كه در كار نصب خواهد شد مورد استفاده قرار مي‌گيرد، جزء كارگاه به شمار نمي‌آيند.

ج ) تجهيزات كارگاه، عبارت از عمليات، اقدامها و تداركاتي است كه بايد به صورت موقت براي دوره اجرا انجام شود، تا آغاز كردن و انجام دادن عمليات موضوع پيمان، طبق اسناد و مدارك پيمان ميسر گردد.

د ) برچيدن كارگاه، عبارت از جمع آوري مصالح، تجهيزات، تأسيسات وساختمان‌هاي موقت‌، خارج كردن مواد زايد، مصالح، تجهيزات، ماشين آلات و ديگر تداركات پيمانكار از كارگاه و تسطيح و تميز كردن محل‌هاي تحويلي كارفرما مي‌باشد.

ماده 13 : مصالح، تجهيزات، مصالح و تجهيزات پاي كار، ماشين آلات و ابزار، تأسيسات و ساختمان‌هاي موقت، وسايل.

تبصره : قطعات پيش ساخته و تجهيزاتي كه در اجراي موضوع پيمان، با اجازه كارفرما و زير نظر مهندس مشاور، در كارگاه يا كارخانه‌هاي توليدي خارج از كارگاه ساخته شده است نيز در حكم مصالح و تجهيزات پاي كار به شمار مي‌رود.

تأسيسات و ساختمان‌هاي موقت، عبارت از انواع ساختمان‌ها، محوطه سازي‌ها، انبارها، تأسيسات آب، برق، سوخت و مخابرات، شالوده دستگاهها و به طور كلي تمام تأسيسات و بناههايي است كه بصورت موقت، براي دوره اجرا تأمين شده و جزو كارهاي تجهيز كارگاه به شمار مي‌رود.

ماده 20 : تجهيز كارگاه، تدارك مصالح و تجهيزات و ماشين آلات نوع مقدار و تاريخ ورود مصالح و تجهيزات به كارگاه بايد با حضور مهندس ناظر صورتمجلس شود. مصالح بايد به طور مرتب به نحوي انبار شود كه تمام آن به سهولت قابل بازرسي شمارش يا اندازه گيري باشد. انبار مصالح بايد از هر لحاظ قابل حفاظت بوده تا مصالح در مقابل عوامل جوي و عوامل ديگر مصون باشد (صورتجلسه ورود به كارگاه)

پيمانكار نمي‌تواند ماشين آلات و ابزاري را كه براي انجام عمليات لازم است، از كارگاه خارج كند. در مورد بيرون بردن ماشين آلاتي كه در كارگاه مورد نياز نيست، پيمانكار، تقاضاي بيرون بردن ماشين آلات مزبور را به مهندس مشاور تسليم مي‌كند. مهندس مشاور، به تقاضاي او رسيدگي مي‌كند، و در صورتي كه موجه باشد، اجازه خروج مي‌دهد.

ماده 24 : واگذاري، پيمان جزء :

- هر گاه در پرداخت مطالبات پيمانكاران جزء، با توجه به شرايط درج شده در پيمان آنها، تاخيري روي دهد، درصورتي كه پيمانكار جزء، تعهدات خود را بر اساس پيمان تنظيمي خود با پيمانكار كاملاً انجام داده و كار او مورد قبول و تأييد مهندس مشاور باشد، كارفرما مي‌تواند بنابر تقاضاي پيمانكار جزء، با حضور نماينده پيمانكار، به كار او رسيدگي كند. اگر در اثر اين رسيدگي، پيمانكار جزء طلبكار شود و كارفرما از پرداخت آن خودداري كند، كارفرما حق دارد طلب پيمانكار جزء را براي كارهايي كه صورت وضعيت آن به پيمانكار پرداخت شده است، از محل مطالبات پيمانكار بپردازد. در صورتي كه با اخطار كارفرما، پيمانكاريا نماينده او براي رسيدگي حاضر نشوند، كارفرما رسيدگي مي‌نمايد و به شرح پيشگفته عمل مي‌كند و اين عمل قطعي و غير قابل اعتراض است.


دسته بندی: فنی و مهندسی » نقشه برداری

تعداد مشاهده: 1362 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 35

حجم فایل:81 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: