طرح آماري در زمينه شاخص PMI بر روي 950 نفر از جوانان تهران

دسته بندي : علوم پایه » آمار
پروژه آماري در زمينه شاخص PMI بر روي 950 نفر از جوانان تهران در 36 صفحه ورد قابل ويرايش

بيان مسئله

يكي از مهمترين روشهاي بررسي چاقي، روشهاي تن‌سنجي ANTHRO POMETRIC است. در كشورهاي مختلف، مطالعات آنتزوپومتريك در زمرة تحقيقات پاية علوم پزشكي مي‌باشد.

اين مطالعات در كشورهاي توسعه‌يافته از چندين سال قبل بر روي گروههاي سني و جنسي مختلف انجام شده است. به طوري كه محققان رشته‌هاي مختلف مي‌توانند با بررسي اين مطالعات روند تغييرات را پيگيري نمايند.

امروزه با گسترش شهرنشيني و كمتر شدن تحرك افراد مسئله بروز و شيوع بيماريهاي شهرنشيني مورد توجه محققان پزشكي قرار گرفته است. به طوري كه انجمن بهداشت آمريكا (A.H.A) پژوهشهاي آنتروپومتريك را جزء عاليترين تحقيقات طبقه‌بندي نموده است.

از اطلاعات آنتروپومتريك علاوه بر استفاده در بررسي وضعيت رشد و نمو و سلامت و بلوغ و تغذيه افراد جامعه در رشته‌هاي: جراحي، ارتوپدي، مامايي، جنين‌شناسي، راديولوژي،‌پزشكي قانوني، باستان‌شناسي، پروتزسازي و تجهيزت پزشكي استفاده مي‌شود.

فاكتورها و عوامل مختلفي در رشد و نمو تأثيرگذارند و لازم است اين فاكتورها را براي جوامع هر كشور به طور جدي‌ كه در نظر گرفت. از جمله اين فاكتورها مي‌توان به: سن، جنس، نوع تغذيه، نژاد، آب و هوا، اقتصاد جامعه، فرهنگ و شرايط اكودميك (اقليمي) و توپودميك (جغرافيايي) اشاره كرد.

از آنجا كه تطبيق نتايج مطالعات آنتروپومتريك در جوامع مختلف به راحتي براي جوامع ديگر قابل مقايسه نمي‌باشد لازم است محققان هر كشور با توجه به وضعيت جغرافيايي و گستردگي كشور و نيز پراكندگي جمعيت و آب و هواي آن و فاكتورهاي ذكر شده اين گونه پژوهشها را پيگيري نمايند تا به نتايج دقيق و قابل استفاده دست يابند.

يكي از مهمترين مسائل پزشكي مبحث پيشگيري از بيماريها به ويژه بيماريهاي قلبي و عروقي و چاقي مي‌باشد كه در ارتباط مستقيم باهم مي‌باشند: چاقي مي‌تواند بر روي مسائل رواني - اجتماعي فرد تأثيرگذار باشد و همچنين عوارضي بر سيستم عصبي مركزي، تنفسي، اورتوپديك، متابوليك و … دارد. علاوه بر موارد ذكر شده بيماريها و سندرم‌هاي مختلفي با چاقي همراهي دارند.

تحقيقات محققان قلب و عروق و بهداشت و آناتومي و آنتروپومتري نشان مي ‌دهد كه نمايه توده بدني يا به اقتصاد BMI كمك مؤثري براي ارزيابي وضعيت چاقي افراد جامعه است. بنابراين مسئله اين است كه براي شناسايي و پيشگيري بيماريهاي مختلف ذكر شده Range نرمال BMI در جوانان امروز چيست؟ تا بتوان با پايش Range نرمال BMI جوانان فعلي هرگونه افزايش وزن و به خطر افتادن وضعيت سلامتي افراد را مدنظر قرار داده و بررسي نمود.


دلايل انتخاب موضوع:

با توجه به موارد ذكر شده در بالا و نيز مواردي كه در ذيل به آنها اشاره مي ‌شود اين موضوع انتخاب گرديد.

1- مطالعات BMI جزو اولويت‌هاي تحقيقاتي كشور مي‌باشد.

2- اطلاعات حاصل از اينگونه تحقيقات در علوم پايه و كلينيك كاربرد دارند.

3- در اين زمينه مطالعات و مقالات متعددي وجود دارد و دسترسي به آنها آسان است.

4- وجود اساتيدي كه در اين زمينه مطالعات و تحقيقات انجام داده اند و مي‌توانند همكاريهاي لازم را مبذول فرمايند.

5- زمان لازم براي انجام اين تحقيق كوتاه است.

6- هزينة اين تحقيق در مقايسه به اطلاعات حاصل ناچيز است.

7- مسائل اخلاقي در اين تحقيق رعايت مي‌شود.


فرآيند رشد و نمو

ابعاد تن سنجي مربوط به ابعاد فيزيكي بدن انسان مي‌باشد و علم مربوط به سنجش اندازه‌هاي فيزيكي و آناتوميك بدن انسان را علم انسان سنجي يا سوماتومتري مي‌نامند.

محققان و كارشناسان علوم رشد و نمو و تغذيه و آنتروپومتري معتقدند كه مطالعات سوماتومتري اساسي‌ترين روشهاي مطالعه و سنجش رشد و نمو و بررسي كميت و كيفيت تغذيه افراد جامعه و نقش تغذيه بر رشد و نمو افراد بررسي و مطالعه آنتروپومتريك مداوم و مستمر جمعيت مي‌باشد. ابعاد سوماتومتريك شامل تمام ابعاد قابل اندازه‌گيري با واحدهاي موجود، در بدن انسان مي‌باشد. اين ابعاد به طور استاندارد و بين‌المللي انتخاب گرديده و هريك به منظور بررسي خاصي انتخاب شده كه قد و وزن نيز شامل آن مي‌باشد.

از آنجا كه كشور ما از لحاظ جمعيتي جوان محسوب مي‌شود و در هرم سني كشور ما افراد نوجوان و جوان جايگاه وسيعي را به خود اختصاص داده‌اند و اين قشر در آيندة كشور تأثير بسزايي دارند. بر آن شديم كه اين مطالعه را بر روي جوانان انجام دهيم مطالعه سوماتومتريك آنها از نظر تعيين شاخصهاي رشد و نمو و سلامت اهميت بسزايي دارد.

جوانان امروز افراد ميانسال و سالمندان آينده كشور را تشكيل خواهند داد و پيشگيري از بيماري‌هاي آتي جوانان فعلي باعث حفظ سرمايه‌هاي انساني و سرمايه‌هاي مملكت خواهد شد. قد و وزن از شاخصهاي مهم سلامت مي‌باشد و اندازه‌گيري قد و وزن از منابع اطلاعاتي بسيار با اهميتي هستند كه در امور مربوط به رشد و نمو و بلوغ، تعيين وضع تغذيه جوانان كاربرد دارد. از آنجا كه تعيين اندازه‌هاي سوماتومتريك مربوط به زمان پس از تولد است. تقسيم‌بندي كلي دوران رشد و نمو به دو قسمت قبل از تولد و بعد از تولد انجام مي‌شود.

روش تحقيق:

اين مطالعه از نوع cross sectional بوده و از بين جوانان ساكن در شمال و جنوب به صورت نمونه‌گيري تصادفي، انتخاب و قد و وزن اين افراد ثبت شده و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.

جمع‌آوري اطلاعات:

اطلاعات جمع‌آوري شده در مورد هر فرد در جدولهاي آماده شده از قبل در ستونهاي مربوطه ثبت گرديد. سپس داده‌هاي مربوطه در مورد هر فرد توسط نرم‌افزار رايانه‌اي spss مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت و در نهايت از اطلاعات موجود براي بررسي ميانگين، انحراف معيار، مينيمم ماكزيمم در مناطق مربوطه و عمل جمعيت تحت مطالعه استفاده شد.

از اطلاعات حاصله در مورد هر فرد ايندكس BMI طبق فرمول زير محاسبه گرديد:

BMI: از تقسيم اندازة بدن برحسب (kg) بر مقدار قد بر حسب متر به توان 2 به دست مي‌آيد:



جمعيت مورد مطالعه:

در اين تحقيق جمعيت مورد مطالعه، افراد جوان 20 ساله كه ساكن مناطق شمال و جنوب تهران بودند. اين افراد در سال تحصيلي 84-83 مشغول به تحصيل بوده‌اند و تعداد كل جميعت مورد مطالعه 1042 نفر بود كه از اين تعداد 967 نفر وارد مطالعه شدند و 75 نفر نيز از مطالعه خارج گرديدند. نمونه‌‌گيري نيز در اين مطالعه تصادفي بوده است.

متغيرهاي مؤثر در مطالعه

1- سن: در اين مطالعه افراد 20 ساله شركت داشتند و متغير سن از روي اطلاعات ثبت شده در مدارك فرد تأئيد مي شد.

2- جنس: در اين بررس مطالعه بر روي جوانان مذكر 20 ساله صورت گرفت و متغير جنس به صورت يك حالتي كيفي مورد استفاده قرار گرفته است.

3- قد: متغير قد نيز به عنوان يكي متغير كمي و با واحد سانتي متر اندازه گيري شد.

4- وزن: وزن بر حسب كيلوگرم ثبت و اندازه گيري شده و جهت جلوگيري از حالات مخدوش كننده، براي اندازه گيري وزن از يك وسيله استفاده شد.

5- محل: افراد شركت كننده در اين مطالعه از 2 منطقه شهري تهران (شمال و جنوب) انتخاب شدند و كدگذاري انجام شد.

الف: location 1 : شمال ب: location 2 : جنوب

روش آماري:

پس از انتخاب متغيرها بر اساس اهداف بررسي، براي اينكه اطلاعات موجود توسط رايانه قابل پردازش باشند، داده ها كدگذاري شد و جهت تجزيه و تحليل آماري از نرم افزار SPSS استفاده شد و نتايج به صورت جداول و نمودارهاي مختلف استخراج گرديد.


نتايج آماري:

ماكزيمم اندكس BMI و متغيرهاي وزن و قد در مناطق شهري شمال و جنوب به ترتيب، kg/m2 55/32 - kg 120- m92/1 و kg/m2 16/34 - kg 96- m92/1 بوده و همچنين مينيمم اندكس BMI و متغيرهاي وزن و قد در اين مناطق به ترتيب kg/m2 43/15- kg42- m52/1- kg/m2 43/15 - kg 47- 56/1 مي‎باشد. (جداول 1 و 2).

همچنين ميانگين BMI - وزن و قد در مناطق شمال و جنوب به ترتيب kg/m280/22- kg29/66- m73/1 و kg/m2 06/22 - kg93/65- m 73/1 بدست آمد. (جدول 3).

در مطالعه انجام دشه، ميانگين به دست آمده براي BMI - وزن و قد در كل جمعيت به ترتيب kg/m211/22- kg13/65 و m73/1 بوده و همچنين انحراف معيار بدست آمده براي BMI- وزن و قد به ترتيب 38/3- 25/11 و 08/0 بود. (جدول 8).

دامنة تغييرات BMI - وزن و قد در كل جمعيت به ترتيب 73/18 - 78 و 43/0 حاصل شد. (جدول 8).

ميانگين وزن در مناطق شهري شمال، جنوب و كل جمعيت مورد مطالعه به ترتيب 29/66- 93/65 و 13/65 بود كه در نمودار «1» آورده شده است.

ميانگين BMI در مطالعه انجام شده براي مناطق شمال، جنوب و كل جمعيت مورد مطالعه به ترتيب 8/22 - 06/22 و 11/22 بوده است. (نمودار 2)

دسته بندی: علوم پایه » آمار

تعداد مشاهده: 776 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:39 کیلوبایت

 قیمت: 29,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: